معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۱۵ میلیون متر مکعب رسید که نسبت به دوره متوسط بلند مدت(۴۴ ساله) رقم خوب و مطلوبی نیست.

سد زاینده‌رود

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، حسن ساسانی اظهار کرد: حجم آب ذخیره شده در این سد در مدت متوسط بلندمدت(دوره ۴۴ ساله) ۶۲۵ میلیون متر بوده ولی میزان کنونی بسیار کمتر از میزان یاد شده است.

وی اضافه کرد: ورودی فعلی به سد ۱۴ و خروجی از آن ۱۲ متر مکعب بر ثانیه است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بیان کرد: میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود از ابتدای سال آبی جاری(مهر ۹۸) تاکنون ۳۸۲ میلی‌متر بوده، اما برای مدت مشابه پارسال این مقدار ۶۹۱ میلی‌متر ثبت شد که نشان می‌دهد وضعیت بارش‌ها نسبت به سال قبل مطلوب نیست.

 ساسانی افزود: با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر اینکه بارش‌های امسال کمتر از نُرمال خواهد بود، در سال آبی گذشته ۲ هزار و ۱۴۴ میلی‌متر در سرشاخه‌های زاینده‌رود بارش ثبت شد، این مقدار اگرچه به نسبت دوره زمانی بلند مدت (۴۴ ساله) رشد داشت، اما خشکسالی‌ها در این خطه همچنان پابرجاست.

وی تاکید کرد: استفاده صحیح و حساب شده در بخَش‌های مختلف آشامیدنی و بهداشت، صنعت و کشاورزی یک نیاز ضروری در این منطقه به شمار می‌رود.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود اکنون در صدر چالش‌های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست‌محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسئولان امر باید برای برون‌رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب انجام شود.

سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین‌کننده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد متر مکعب بهره‌برداری شد؛ این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

کد خبر 477954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha