طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشور، کمترین میزان موالید تجربه‌شده در ایران مربوط به سال ۹۷ با ثبت ۱۷ در هزار نفر و بیشترین میزان آن در سال ۶۵ با رقم ۴۳ در هزار نفر بوده است.

تولد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، با اقدامات انجام‌شده در سطح ملی در سال‌های پایانی دهه ۶۰ و کاهش میزان باروری کل در ایران، روند میزان موالید از سال ۷۵ به شکل کاملاً متفاوت در آمد و از مدار نزدیک به ۴۰ به مدار نزدیک به ۲۰ تغییر مکان داده است. به گونه‌ای که در سال ۹۷ در کمترین میزان خود یعنی ۱۷ در هزار نفر رسیده است.

طی سال‌های ۹۰ تا ۹۷ حدود ۴ درصد از ولادت‌ها از سوی مادر یا نماینده قانونی وی اعلام شده‌اند. سهم رویدادهای ولادتی که توسط پدر یا جد پدری اعلام می‌شدند، با اندکی افزایش در ۷ سال گذشته از ۹۱.۲ درصد در سال ۹۰ به ۹۲.۸ درصد در سال ۹۷ رسیده است. در همین سال‌ها سهم رویدادهای اعلام شده توسط مادر از ۴.۸ درصد در سال ۹۰ به ۴.۵ درصد در سال ۹۷ رسیده است.

از سوی دیگر در سال گذشته ۹۸.۱ درصد از تولدها به استناد گواهی ولادت و تنها ۱.۳ درصد به گواهی گواهان در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور کشور ضبط شده است.

همچنین ۹۸.۵ درصد از رویدادهای ولادت ضبط شده با گواهی ولادت معادل ۹۶.۷ درصد از کل رویدادهای ثبت شده در بیمارستان رخ داده‌اند. سهم ۱.۳ درصدی از رویدادهای تولد زنده ضبط شده در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور (۱.۴ درصد از رویدادهای مستند به گواهی ولادت) از سوی مامای رسمی گواهی شده‌اند.

بنا بر این گزارش در ۷ سال اخیر سهم بیشتری از رویدادهای تولد در بیمارستان‌ها رخ داده است. این سهم از کل ولادت‌های رخ داده از ۹۴.۷ درصد در سال ۹۰ با ۲ درصد افزایش به ۹۶.۷ درصد در سال ۹۷ رسیده است و سهم تولدهایی که از سوی مامای رسمی اعلام شده، با هشت‌دهم درصد کاهش از حدود ۲.۲ درصد در سال ۹۰ به ۱.۳ درصد در سال ۹۷ کاهش یافته است.

کد خبر 477633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    2 0
    بهتر بود یک منحنی ارائه می شد.