مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

حامد فومنی، فرزند زنده یاد میر احمد سید فخری نژاد و رئیس بنیاد شیون فومنی از مراحل نهایی تصویب برای ترمیم و تبدیل خانه کودکی‌های خالق منظومه‌های زیبای شعر گیلکی خبر داد.

خانه شیون فومنی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، نامداران فرهنگ و هنر گیلان از مدت‌ها پیش پیگیر ثبت و تبدیل خانه کودکی‌های شیون فومنی، فخر شعر گیلان به خانه موزه هستند.

حامد فومنی، فرزند مرحوم شیون فومنی گفت: با توجه به تشکیل جلسه‌ای با مسئولان استانی در خصوص تصویب ثبت و مرمت خانه کودکی‌های شیون، این خانه با قدمت ۸۰ ساله یکی از هویت‌های فرهنگی و میراثی گیلان است که بیم آن می‌رود به دلیل قدمت و فرسودگی از بین برود ولی خوشبختانه در حال حاضر همچنان پا برجاست.

فومنی افزود: در گذشته تلاش زیادی برای خرید خانه شخصی شیون در منطقه گلسار رشت انجام شد ولی با وجود مکاتبات اداری متعدد به سازمان میراث فرهنگی و استانداری، شورای شهر و شهرداری رشت به خاطر عدم همکاری مالک و نیز عدم پیگیری‌های مجدانه مسئولان وقت استان برای خرید این خانه موفقیتی در این زمینه محقق نشد.

وی نوید داد: با درخواست بنیاد شیون فومنی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان مبنی بر خرید و ثبت میراثی خانه مادری شیون با حمایت مدیران این دو اداره مقرر شد تا با ارزیابی همه جانبه خانه مادری شیون خریداری و به ثبت برسد.

دکتر سید هاشم موسوی، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و عضو هیات امنای بنیاد شیون فومنی در جلسه بررسی این موضوع گفت: شیون فومنی، چهره نامدار، شناخته شده و شاعر مردمی شعر گیلان است و ضروری است خرید خانه مادری شیون که فضای نوستالژیک خاص خودش را دارد در رشت عملی شود تا خدمات ارزشمند این مرد بزرگ برای آیندگان به یادگار بماند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان در راستای ثبت خانه مادری شیون فومنی گفت: علیرغم مطالبات اهل فرهنگ تلاش فراوان برای ثبت خانه ابتهاج، متاسفانه به دلیل عدم رضایت مالک این خانه تخریب شد، اما مالک خانه مادری شیون فومنی طی امضای تفاهم‌نامه رسمی با بنیاد شیون فومنی رضایت خود را با ثبت میراثی همزمان با خرید این خانه برای ایجاد خانه موزه اعلام کرده است.

شهرود امیرانتخابی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با موافقت و حمایت کامل در صدد است تا مراحل ثبت و سپس احیای این خانه را دنبال نماید.

در ادامه ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی استان عنوان کرد: بنابه گزارش بازدید از این خانه، از نظر بنا، علیرغم مداخلات غیر اصولی انجام شده در گذر زمان به عنوان محل زندگی مشاهیر فرهنگی امکان ثبت اثر داشته و سازمان میراث فرهنگی با ثبت این بنا در فهرست آثار ملی موافق هستند و ما آمادگی خرید آن از منابع استانی و احیا و مرمت و تجهیز آن از منابع ملی برای ایجاد خانه موزه زنده یاد شیون فومنی را داریم.

در ادامه جلسه کیوان محمدی، رییس سازمان برنامه و بودجه گیلان اعلام کرد: مراحل اداری ثبت و خرید این خانه باید توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان برای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان انجام شود و بعد از تصویب در کارگروه‌های گردشگری و احیای بناهای تاریخی، با فوریت در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تصویب و تایید قانونی برسد تا در اسرع وقت موضوع تامین اعتبار و ثبت میراث فرهنگی بنا، برای خرید خانه مادری شیون فومنی محقق شود.

وی در ادامه افزود: امیدواریم در کنار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان دیگر مراکز دست اندرکار اعم از استانداری، شورای شهر رشت، شهرداری رشت و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گیلان با ایفای نقش ذاتی خود سهم بسزایی در تحقق این خواسته دیرساله مردم و اهالی قلم و فرهنگ و هنر استان گیلان داشته باشند.

هوشنگ عباسی از چهره‌های شناخته شده فرهنگ و پژوهش گیلان و عضو هیات امنای بنیاد شیون فومنی در این جلسه گفت: امیدوارم خانه‌های قدیمی که میراث شاعران و ادبیان این مرز و بوم است، هیچ وقت به دست بساز و بفروش‌ها نیفتد، زیرا این خانه‌ها می‌تواند به مراکز فرهنگی تبدیل شود و جوابگوی بخشی از مطالبات و دغدغه‌های فرهنگی این شهر و استان باشد.

از آثار این شاعر می‌توان به پیش پای برگ (برگزیده اشعار فارسی، یک آسمان پرواز (برگزیده اشعار فارسی)، از تو برای تو (مجموعه غزل، رباعی، دو بیتی، مثنوی سروده شاعر جمع‌آوری و منتشر شده به کوشش فرزندش حامد فومنی)، رودخانه در بهار (اشعار سپید شاعر همراه با مقدمه‌ای از شیون در باب دیدگاه وی از شعر و زبان شعری)، کوچه باغ حرف (این مجموعه دربرگیرنده کلیه اشعار شاعر در قالب رباعی) اشاره کرد.

خیاله گرده گیج (پرسه خیال) : مجموعه شعر گیلکی همراه با آوانگاری و برگردان فارسی و توضیح و تشریح لغات و اصطلاحات گیلکی که در آغاز این کتاب به قلم شمس لنگرودی، حافظ موسوی، دکتر احمد ابومحبوب، دکتر علیرضا حسن زاده نظرات و دیدگاه های این شخصیت ها درباره شعر و جایگاه ادبی شیون، آلبوم صوتی منظومه گیلکی "گاب دکفته بازار" به کوشش: حامد فومنی و همکاری هنرمندان تئاتر گیلان. این منظومه گیلکی در قالب نمایشنامه منظوم به روایت حامد فومنی و اجرای هنرمندان تئاتر و در پایان با اجرای ترانه گیلکی با صدای سعید تحویلداری و آهنگسازی اکبر کنعانی منتشر شده است.

آلبوم صوتی "هلاچین" (مجموعه ترانه‌های گیلکی شیون فومنی) با صدای ناصر مسعودی، آهنگساز: مسعود لاهیجی، تنظیم موسیقی: رضا فدائی، دکلمه: حامد فومنی منتشر شده است.

کد خبر 477597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha