هنگامی که جنیفر گوبرکت ۱۷ ساله بود، پزشکان به او گفتند که هرگز نمی‌تواند بچه‌دار شود.

transplanted uterus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک‌تایمز پژوهشگران در دانشکده پزشکی دانشگاه فیلادلفیا روز پنجشنبه ۱۹ دی اعلام کردند که در ماه گوبرکت در ماه نوامبر با عمل سزارین نوزاد پسری به دنیا آورده است که دومین نوزادی است که در آمریکا با استفاده از پیوند رحم از یک اهداکننده مرده متولد می‌شود.

گوبرکت گفت: «ما بسیار خوش‌اقبال بودیم.»

گوبرکت که اکنون ۳۳ ساله است، با یک عارضه مادرزادی به نام «نشانگان مه‌یر- روکیتانسکی- کوستر- هاوزر» متولد شد، به این معنا که دارای تخمدان بود، اما رحم نداشت.

او و شوهرش در سال ۲۰۱۷ به دنبال امکان کاشتن رویان‌های منجمد در یک رحم جایگزین بودند که گوبرکت به عنوان نخستین بیمار در یک کارآزمایی در دانشکده پزشکی پنسیلوانیا انتخاب شد که در آن پنج زن که نمی‌توانستند خودشان بچه‌دار شوند، شرکت داشتند.

پیوند رحم یک عمل نسبتاً جدید در پزشکی تولیدمثلی است. پزشکان می‌گویند پیوند رحم می‌توانند به زنانی که ناباروری‌شان ناشی از علل رحمی است، یعنی یا بدون رحم متولد شده‌اند یا رحمشان آسیب‌دیده یا با جراحی برداشته است، کمک کند. حدود ۵ درصد از زنان در سن تولیدمثل در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند.

دکتر کاتلین اونیل، استادیار بیماری‌های زنان و زایمان در دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا که به این کارآزمایی کمک می‌کند، گفت: «پیوند رحم برای زنانی که دچار ناباروری با عامل رحمی هستند، بالقوه راه جدیدی برای بچه‌دار شدن- به‌جز پذیرفتن فرزند و استفاده از رحم جایگزین است- و تنها گزینه‌ای است که به این زنان امکان می‌دهد خودشان باردار شوند و نوزادانشان را به دنیا بیاورند.»

تابه‌حال حدود ۷۰ مورد از چنین پیوندهایی در سراسر دنیا انجام شده است. اما اغلب این برنامه‌های پیوند رحم بر پیوند از دهنده زنده متمرکز بوده‌اند. در آمریکا نیز شش مورد پیوند رحم از دهنده زنده انجام گرفته است.

در سال ۲۰۱۷، نخستین زنی که پیوند رحم را از یک اهداکننده مرده دریافت کرده بود، در برزیل یک دختر ۲ کیلو و هفت‌صد گرمی به دنیا آورد. تابستان گذشته هم کلینیک کلیولند در آمریکا اعلام کرد در نخستین مورد از این نوع در این کشور یک زن دریافت‌کننده پیوند رحم از اهداکننده مرده نوزاد دختری به دنیا آورده است.

دکتر پیج پورت، استادیار جراحی پیوند در بیمارستان دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از سرپرستان این بررسی می‌گوید مزیت عمده استفاده از اهداکننده مرده در پیوند مرده این است که پزشکان می‌تواند مقدار بیشتری از رگ‌های خونی متصل به این اندام را بردارند.

درنتیجه جراحان رگ‌های خونی بزرگ‌تری در حین انجام عمل پیوند برای دوختن به رگ‌های بیمار در اختیار دارند.

استفاده از اهداکنندگان مرده همچنین خطرات جراحی بر روی اهداکنندگان زنده را برطرف می‌کند. با وجود این خطرات، در این کارآزمایی بیش از ۸۰ زن داوطلب اهدای رحم شده‌اند.

پورت گفت، هنوز داده‌های کافی برای تعیین اینکه آیا تفاوتی میان پیوند رحم از دهنده زنده یا مرده وجود دارد یا نه، در دست نیست.

هزینه کلی این عمل نیز نامعلوم است. فعلاً بیمارستان هزینه پنج مورد شرکت داده‌شده در این کارآزمایی را می‌پردازند. تخمین زده می‌شود که عمل‌های جراحی مشابه در بریتانیا هزینه‌ای ۶۰ هزار دلاری برداشته باشد و هزینه عمل مشابه در مرکز پزشکی دانشگاه بیلور در دالاس تگزاس به ۲۰۰ هزار دلار رسید.

از پیوند رحم تا باردار شدن

گوبرکت در سال ۲۰۱۸ تحت یک عمل جراحی ۱۰ ساعته قرار گرفت تا رحم اهدایی به او منتقل شود. پزشکان حدود شش ماه بعد نخستین رویان‌ها را در رحم پیوندی او کاشتند که درنهایت به بارداری موفقی انجامید.

او درباره بارداری‌اش که به تولد پسرش بنجامین انجامید، می‌گوید: «واقعاً احساس شادمانی می‌کردم. برای احساس لگدهای کوچک بنجامین و دیدن او در همه سونوگرافی‌ها واقعاً نمی‌توان قیمتی تعیین کرد.»

البته گوبرکت مشکلاتی را تحمل کرد. او مجبور بود داروهای مهارکننده ایمنی مصرف کند و رژیم دقیقی را رعایت کنند تا از رد کردن رحم پیوندی به‌وسیله بدنش جلوگیری کند.

او گفت سایر زنانی که پیوند رحم شده بودند و می‌خواستند این شیوه جدید برای کمک به دیگران پیشرفت کند، به او انگیزه دادند و از او حمایت کردند.

کد خبر 477374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha