فرمانده هوافضای سپاه گفت: اپراتور هواپیمای مسافربری را موشک کروز تشخیص داد.

حاجي‌زاده

به گزارش همشهری آنلاین، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران توضیحاتی درباره دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل شلیک موشک ارائه کرد. بخش‌هایی از آن در زیر آمده است:

* بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سالهای گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود.

* نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

* آنچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود. 

* در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

* در چندین مرحله بالاترین سطح آماده باش به همه‌ی شبکه تاکید می‌شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می‌بردند.

* در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشکهای کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند.

* سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک دکمه را شما فشار بدهید.

* او موظف بوده تماس بگیرد و تاییده بگیرد و خبط اپراتور هم از همین نقطه است، منتها در آن شرایط گویا شبکه ارتباطی او با اختلال مواجه شده بود.

* او ده ثانیه فرصت داشته که تصمیم بگیرد که بزند و می‌توانسته نزند و در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد.

* مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود.

* در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در ۱۹ کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود.

کد خبر 477310

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    5 3
    فرق بین یک هواپیمای مسافری و موشک کروز را چطور متوجه نشديد؟
    • محمدرضا IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      2 0
      درسته متوجه نشدن فرقش خیلی بده... اما هواپیما تازه بلند شده بوده که میره تو مدار
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    15 2
    ما کا میتوانیم تا هزاران کیلومتری از بیرون از مرز هواپیما ها رو تشخیص بدیم و ردیابی کنیم و اونو سالم بنشونیم قابل قبول نیست متوجه هواپیما مسافربری با جنگی نشیم
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    15 3
    یعنی ما نمی تونیم هواپیما مسافربری رو از موشک کروز تشخیص بدیم اصلا زدیم چرا اعلام و استعفا و معذرت خواهی نکردیم و چرا کتمان می کردیم
  • علی FR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    7 6
    خدا قربانیان این .. رو رحمت و به بازماندگان قربانیان صبر بده و به مسولین انصاف ...
  • مجید IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    5 14
    ما همچنان باید از سپاه و تمامی نیروی نظامی خود متشکر باشیم.درست است که اشتباهاتی صورت گرفته.اولا باید تحقیقات واقعی وشفافی توسط سربازان گمنام امام زمان انجام شود.دوم باید همه از نیروهای مسلح کشور به خصوص فرماندهان خود دفاع و آنها را باید مردم حمایت کنن مخصوصا در شرایط کنونی.دشمن می خواهد از این مسئله سو استفاده کند.مردم عزیز آگاه باشید و هوشیار.
  • علی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    6 4
    ملت عزیز سردار داره میگه در آماده باش صددرصد یعنی زمانی که ما در خواب ناز بودیم نیروهای نظامی آماده‌ی جنگ تمام عیار بودن این اتفاق گر چه اتفاقی ناگوار بود اما دشمن میخواهد سواستفاده کند
  • محمدرضا IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    3 0
    اگر جای هواپیما، الان موشک بود، همه از اون اپراتور تقدیر میکردن... شرایط جنگی شوخی بر نمیداره... ۱۰ ثانیه وقت داشته، نه ۱۰ ساعت...