مدیرکل طرح و برنامه‌ هیات‌ امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت به آمار پایین اهدای قلب در کشور اشاره کرد و گفت: از آنجا که پیوند قلب، پیوندی خاص است، دهنده آن در کشور کمتر از سایر عضوهاست.

اهدای عضو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر هومن نریمانی گفت: یکی از دلایل پایین بودن آمار اهدای قلب در کشور این است که بسیاری از افراد مرگ مغزی کارت اهدای عضو داشته‌اند و همه اعضا به جز قلب را اهدا می‌کنند. به این ترتیب پذیرش اهدای قلب همچنان به نسبت سایر اعضا کمتر است.

به گفته نریمانی، سال گذشته ۱۱۲ پیوند قلب در ۸ مرکز کشور انجام شد که ما در این حوزه در زمینه هزینه‌های مربوط به هتلینگ و حق‌ عمل تیم جراحی کمک می‌کنیم.

وی به پیوند کبد هم اشاره کرد و افزود: پیوند کبد در حال حاضر در ۷ مرکز در کشور انجام می‌شود و در سال گذشته ۱۰۲۲ پیوند کبد در کشور انجام شد.

مدیرکل طرح و برنامه‌ هیات‌ امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت اظهار کرد: کشور ما در زمینه پیوند کبد از کشورهای پیشرو محسوب می‌شود. بخش پیوند بیمارستان نمازی شیراز یکی از بالاترین آمارهای پیوند کبد را در یک مرکز در سطح دنیا دارد و کیفیت عملکرد و میزان بقای بیماران بالاست و با آمارهای جهانی در اروپا و آمریکا قابل مقایسه است.

نریمانی گفت: در سال ۹۷ به طور کلی ۱۹.۸ میلیارد تومان برای انجام ۴ نوع پیوند از سوی هیات ‌امنا هزینه شد، گفت: هیات ‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران در حوزه پیوند منشا اثرات خوبی بوده است. به ‌طوری که ما در حوزه‌های پیوند کبد، پیوند مغزاستخوان، پیوند کلیه و ... اقداماتی انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به این که در حال حاضر در ۱۵ مرکز کشور پیوند مغز استخوان انجام می‌شود، اضافه کرد: در گذشته تعداد مراکزی که این پیوند را انجام می‌دادند، در حد دو سه مرکز بود، اما طی سال‌های اخیر مراکز مادر پیوند مغز استخوان، نیروهایی را تربیت کردند که در سراسر کشور توزیع شده‌اند.

نریمانی با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی بیماری که پیوند مغز استخوان شده است، باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر با مرکز پیوند مغز استخوان فاصله داشته باشد تا اگر اتفاقی برایش افتاد، بتوان سریع به او رسیدگی کرد

مدیرکل طرح و برنامه‌ هیات‌ امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت عنوان کرد: در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۱۴۳ مورد پیوند مغز استخوان در مراکز پیوند مغز استخوان کشور انجام شد که هیات‌امنا در سه سرفصل تامین هزینه‌های هتلینگ بیمارستانی، کمک به تامین بخشی از هزینه داروهای حین بستری و تامین ملزومات مصرفی اعم از ست‌ها و محلول‌های پیوند کمک‌ کرده است.

کد خبر 477234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha