دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: ساکنان ۲۸۴ روستای این استان شامل ۲۸ هزار و ۴۲۲ سرپرست خانوار که در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز سکونت دارند، دارای کارت مرزنشینی هستند.  

کارت مرزنشینی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی خداویسی شنبه  ۲۰ دی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: از سال ۹۵ و در قالب طرح پرداخت سود حاصل از صادرات سوخت به عراق تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال به حساب سرپرستان خانوار دارای کارت مرزنشینی در کردستان واریز شده است.  

وی اضافه کرد: امسال نیز یک مرحله در اردیبهشت ماه و در مجموع بیش از ۲۸۰ میلیارد ریال به حساب ۲۸ هزار و ۴۲۲ سرپرست خانوار ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز واریز شده است.  

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان افزود: از اردیبشهت تاکنون به دلیل تعلیق صادرات سوخت به عراق، اولویت تامین سوخت داخل در فصل سرما و نوسانات نرخ ارز، پرداخت سود حاصل از فروش سوخت به روستاییان واقع در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز در استان متوقف شده است.

خداویسی افزود: به نظر می‌رسد کمک به مرزنشینان به طریق پرداخت سود حاصل از فروش سوخت، شیوه‌ای صحیح نیست و به دنبال این هستیم که با ایجاد واحدهای تولیدی و کارگاه‌های زودبازده، برای مردم این مناطق شغل و درآمد پایدار ایجاد کنیم.  

وی تاکید کرد: باید به سمت و سویی پیش برویم مرزنشینان منتظر کمک دولت و پرداخت سود حاصل از فروش سوخت نباشند و این کار تنها در صورت ایجاد اشتغال و درآمد پایدار امکان‌پذیر است، ضمن این‌که مانع سوق یافتن اهالی مرز به سمت کارهای مخاطره‌آمیز، ناامنی و ضربه به اقتصاد داخلی خواهد شد.  

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با بیان اینکه پرداخت سود حاصل از صادرات سوخت به مرزنشینان(به دلیل مبلغ اندک) آنان را بی‌نیاز نمی‌کند، گفت: اگر چه این مبلغ تا حدودی کمک حال معیشت روستانشینان مرزی است اما مشکل مالی و معیشتی مردم این مناطق فقط با ایجاد درآمد پایدار برطرف می‌شود و این موضوع در دستور کار قرار دارد.  

استان کردستان براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۹۵ دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ روستای خالی از سکنه است.  

کد خبر 477189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha