رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:باوجود تلاش‌ برای کمک به ۲۴۰ نیرویی که بدون طی کردن مراحل قانونی و برگزاری آزمون و به صورت شرکتی در بیمارستان شهید جلیل به کار گرفته شده‌اند؛ انجام دادیم، دستگاه‌های نظارتی مهرماه ۹۸ را پایان کار این افراد اعلام کرده و عاملان این استخدام‌ها را محکوم به پرداخت حقوق معوق این افراد کرده‌است.

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

به گزارش همهشری‌آنلاین به نقل از ایرنا، نام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در چند سال اخیر بر سر زبان‌هاست و بیش از هر دستگاه دیگری کلید واژه های بکارگیری و جذب نیروی بدون ضابطه و غیر قانونی در بیمارستان‌های تازه تاسیس این مجموعه که یک سالی از فعالیت آنها می‌گذرد مطرح است. بیمارستان‌هایی که حتی پیش از افتتاح نیز برخی نیروهایشان را جذب کرده بودند و برخی نیز با در دست‌داشتن توصیه‌نامه و سفارش از بکارگیری خود در این بیمارستان ها اطمینان داشتند.

در این میان آزمون‌هایی هم برگزار شد برخی در همان مرحله ثبت‌نام دچار اشکال و ابهام بودند و برخی دیگر در مرحله آزمون با اشکالاتی مانند لو رفتن سوالات روبه‌رو شدند.

در نهایت هم اسامی‌ای از این آزمون‌ها بیرون آمد اما افراد دیگری به جای این اسامی به سر کار رفتند و آنچه مسلم است در هر آزمون خیل عظیمی از جمعیت تحصیل کرده بیکار استان ثبت نام می‌کردند و بر سر اندک  فرصت شغلی ایجاد شده در استان رقابت می‌کردند و همین هم باعث شد مطالبه عمومی و سوال جدی در جامعه شکل بگیرد که ماجرای بیمارستان شهید جلیل چیست که از یک سو آزمون‌هایش بی‌سرانجام است و عزمی هم برای برخورد با برهم‌زنندگان آزمون‌ها نیست و  در عوض عده ای بدون گذراندن این مراحل با خیال آسوده به سر کار رفته‌اند؟

همه این سوالات باعث شد نحوه مواجهه با این استخدام‌ها به شاخص و معیاری برای سنجش عملکرد مدیران تبدیل شود.

داستان  جذب این نیروها  هم از این قرار است که از سال ۹۶ و پیش از افتتاح بیمارستان شهید جلیل، تعداد زیادی نیرو به صورت غیر قانونی در این بیمارستان به کار گرفته شد و هر کدام دست کم یک سالی بدون حقوق و مزایا فعالیت داشتند و حالا برای خود حقی قائلند و از سوی دیگر همه جامعه بیکاران جویای اشتغال استان چشم به انصاف و نحوه برخورد دستگاه‌های نظارتی دوخته‌اند تا فرصتی را که می‌توانست متعلق به همه، فارغ از فکر، طایفه و وابستگی به افراد و گروه‌های خاص باشد را پس بگیرند و به جامعه برگردانند.

نکته حایز اهمیت در این خصوص نیز تعداد نیروهای بکار گرفته شده در دانشگاه علوم پزشکی است که تعداد نیروهای غیر قانونی جذب شده بیش از دو برابر نیروهای قانونی و مورد نیاز آن است اما آنچنان که مسئولان دانشگاه می‌گویند اغلب این نیروها چون صرفا با سفارش و توصیه به کار گرفته شده اند کیفیت لازم را ندارند. برخی نیز در قالب نیروی خدماتی حاضر به فعالیت شده‌اند با این امید که بتوانند در پست‌های ستادی و تخصصی هم مشغول شوند.

دنبال مقصر جلوه‌دادن مدیریت جدید هستند

اما موضوع جذب نیرو در دانشگاه علوم پزشکی از زمان حضور ریاست جدید این دانشگاه داغ‌تر شده است با این حال پرویز یزدانپناه در  این گفت‌وگو  اظهار داشت: آمران بکارگیری نیروی بدون ضابطه و قانون دنبال مقصر جلوه دادن مدیریت فعلی دانشگاه هستند در حالی که دانشگاه  برای پیشگیری از هرگونه تبعات اجتماعی و دوری از حاشیه‌ها، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اخراج کارگران بیمارستان شهید جلیل انجام داد.

یزدانپناه گفت: مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی نه در اخراج کارگران، نه در قانون شکنی مدیران سابق، نه در محاکمه آنها و نه در صدور حکم مدیران دانشگاه  نقشی نداشته‌است.

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که تعداد این نیروها چند نفر هستند  که اینچنین حساسیت برانگیز شده است. موضوعی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به آن می‌گوید:در مجوع ۲۴۰ نفر نیرو در بیمارستان شهید جلیل یاسوج بدون رعایت قانون و طی کردن ضوابط  جذب و به کار گرفته شده‌است.

یزدانپناه افزود: از سال ۹۶ به بعد به کارگیری و جذب نیروهای شرکتی و خدماتی در دانشگاه علوم پزشکی باید در فضای رقابتی و از طریق آزمون انجام شود که این مجوز برای بیمارستان شهید جلیل یاسوج به تعداد ۱۴۲ نفر، شهدای باشت ۱۶ و بیمارستان بی بی حکیمه گچساران ۱۶نفر صادر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: برای بیمارستان بی بی حکیمه گچساران در سال ۹۶ آزمون برگزار شد و ۱۶ نفر نیرو جذب شدند، آزمون بیمارستان شهدای باشت برای جذب ۱۶ نفر نیروی هفته گذشته برگزار شد و آزمون جذب نیرو برای بیمارستان شهید جلیل یاسوج در سال ۹۶ برگزار شد که ۳۵ نیرو جذب و بکارگیری شدند و در سال جاری ۲۸ نیروی از محل ۲۵ درصد سهمیه بنیاد شهید نیز به این بیمارستان معرفی و جذب شدند، تقریبا از مجموع مجوزهای جذب نیرو در این بیمارستان ۷۹ نفر دیگر باقی مانده که باید مدیریت قبلی دانشگاه در یک فضای رقابتی به بیمارستان معرفی می‌کرد اما متاسفانه رعایت مسایل قانونی نشده و ۷۹ نیرو تحت عنوان شرکتی و بدون طی مراحل قانونی و  برگزاری آزمون به بیمارستان معرفی و مشغول به کار شدند.

مدیریت اسبق ۱۷۰ نیرو جذب کرد

یزدانپناه یادآوری کرد: مدیریت اسبق بیمارستان نیز به صورت مستقل حدود ۱۷۰ نیرو بدون رعایت قانون و پرداخت حقوق و مزایای آنها جذب کرده که سازمان بازرسی آذر ماه سال ۹۷ به این پرونده ورود کرد و با وجود هشدارهای مکرر، تغییری در شیوه جذب این نیروها به وجود نیامد.

وی ادامه داد: در نهایت محاکمه مدیران اسبق دانشگاه و بیمارستان منجر به صدور رای در تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۹۸ شد و و تخلف برخی مدیران مشهود و به مراجع قضایی معرفی شدند و اجازه فعالیت نیروهای جذب شده  تا تاریخ ۳۰ مهرماه ۹۸ و هم‌زمان با پایان  قرارداد شرکت برنده مناقصه تعیین شد پس از آن فعالیت این نیروها در بیمارستان غیرقانونی بود.

به گفته یزدانپناه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بنا به وظیفه قانونی خود موظف به اجرای دستور قضایی شد با این حال از تیرماه تا اذر ماه ۹۸ در نامه‌ها و مکاتبات مختلف مخالفت خود را به استاندار، سازمان بازرسی و دادگستری نسبت به  اخراج این نیروها اعلام کرده است.

 وی گفت: به منظور جلوگیری از مسایل جانبی، حاشیه‌ای و رعایت حقوق کارگران نمی‌خواستیم اخراج شوند و اعتقاد به امتحان محدود بین کارگران مشغول به کار داشتیم که با مخالفت نهادهای نظارتی مواجه شدیم کارگران به اداره کار مراجعه و دانشگاه در حال پرداخت حقوق و مزایای آنها در یک و نیم سال گذشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یادآوری کرد: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج موظف به برگزاری آزمون به صورت عمومی شده، اما تعداد سهمیه از ۷۹ نفر به ۱۰۰ نفر افزایش داده شده که در آینده نزدیک عملیاتی و اجرا خواهد شد.

خسارت ۷۰ میلیارد  ریالی به دانشگاه

وی تاکید کرد بنا به رای سازمان بازرسی حقوق و مزایای ۲۴۰ کارگری که با این وضعیت در بیمارستان شهید جلیل یاسوج به کار گرفته شدند حدود ۷۰ میلیارد ریال است که باید توسط کسانی که اقدام به جذب و بکارگیری نیرو کردند، پرداخت شود با این حال علوم پزشکی به منظور جلوگیری از تضییع حقوق آنها به دنبال حل مشکلاتشان از طریق منابع دانشگاه است.

یزدانپناه در خصوص بکارگیری نیروهای خدماتی و استفاده از این نیروهای در سایر حوزه‌ها نیز گفت: این کار خلاف قانون است و سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی نظارت‌هاتی لازم را انجام داده‌اند و به کارگیری این نیروها در حوزه‌های اداری به حداقل ممکن رسیده است.

علاوه بر مشکلات در نحوه جذب نیرو، برگزاری معاملات در این دانشگاه نیز مورد بحث است که یزدانپناه در این باره می‌گوید: دانشگاه وضعیت نابسامانی داشت، قانون به هیچ وجه رعایت نمی شد و از نظر مردم، دانشگاه در رابطه با پروژه‌ها، واگذاری و معاملات زیر سوال بود.

وی افزود: طبق قانون انجام هرگونه معامله باید وارد سامانه ستاد شود یکی از مشکلات جدی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حوزه معاملات بود که در حال حاضر این موضوع کاملا نظام‌مند شده و علوم پزشکی در رعایت قانون در زمینه معاملات یکی از دستگاه‌های برتر استان محسوب می‌شود.

 یزدانپناه تاکید کرد: سعی کردیم دانشگاه را به جایگاه اصلی خود که تربیت نیروی انسانی متخصص برای تامین سلامت مردم و خدمت‌رسانی به مردم برای مسایل بهداشتی و درمانی  است، برگردانیم و خدمات و امور فرهنگی به دانشجویان ارائه دهیم.

کد خبر 477162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha