مدیرکل دامپزشکی کردستان، گفت: از هرگونه خرید و حمل‌ونقل غیرمجاز دام و بدون گواهی بهداشتی دامپزشکی خودداری کنید.  

دامپزشکی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، مجتبی ورمقانی، مدیرکل دامپزشکی کردستان اظهار کرد: با توجه به بروز بیماری تب برفکی در تعدادی از دامداری‌های کشور اطلاعیه مهمی را که می‌بایست توسط دامداران روستایی، واحدهای دامداری صنعتی، اتحادیه‌های گاوداران و دامداران، همکاران شاغل در امورات درمانی و پیشگیری از بیماری بخش خصوصی موردتوجه و رعایت قرار گیرد.  

وی گفت: از هرگونه خرید و حمل‌ونقل غیرمجاز دام و بدون گواهی بهداشتی دامپزشکی خودداری کنید و از تردد غیرضروری افراد به‌ویژه افراد پرمخاطره که با میادین خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها و سایر دامداری‌ها ارتباط دارند در داخل محوطه دامداری به‌طورجدی جلوگیری به عمل‌آورید.  

مدیرکل دامپزشکی کردستان بیان کرد: مبادی ورودی و خروجی دامداری باید واجد حوضچه ضدعفونی بوده و در سطح مناسبی حاوی آب و ماده ضدعفونی مناسب ترجیحاً هیدروکسید سدیم ۲ درصد یا فرمالین ۵ درصد باشد.  

ورمقانی عنوان کرد: ورود کلیه وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود در مورد وسایل نقلیه نظیر ماشین‌های حمل شیر، علوفه و کود که الزام ورود به واحد را دارند پس از ضدعفونی کامل و دقیق اجازه ورود داده‌شود.

وی ذکر کرد: اکیپ‌های مایه‌کوبی، دامپزشکان دامداری‌های صنعتی، مسئولان بهداشتی، مأموران تلقیح مصنوعی، مأموران بیمه و رکوردگیری شیر و صاحب دامداری باید وسیله نقلیه خود را کما فی سابق در محوطه خارج از دامداری پارک کنند.  

مدیرکل دامپزشکی کردستان، اذعان کرد: در ابتدای محوطه ورودی دامداری، اتاقی جهت تعویض لباس و چکمه و ابزار کار قرار داشته باشد و کلیه افراد وارده به دامداری همانند اکیپ‌های مایه‌کوبی که به‌نوعی با دام سروکار دارند و افرادی که از دامداری به هر دلیل خارج می‌شوند، موظف به تعویض لباس باشند.  

ورمقانی خاطرنشان کرد: با توجه به پوشش گسترده عملیات مایه‌کوبی انواع دام علیه بیماری تب برفکی در سنوات اخیر و به‌ویژه در ۲ مرحله اجرایی سال جاری در استان کردستان، دام‌های واکسینه دارای ایمنی مناسبی بوده و در صورت عدم ورود دام‌های جدید بدون سابقه بهداشتی و نامعلوم و رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای موردنیاز، امید است در سطح استان شاهد بروز بیماری تب برفکی نباشم.  

وی در پایان افزود: در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری تب برفکی ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم، در کوتاه‌ترین زمان موضوع به اداره دامپزشکی شهرستان و یا از طریق سامانه پیغام‌گیر ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کردستان اطلاع داده شود.  

کد خبر 476736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha