چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: قراردادهای کار لزوما کتبی نیست و عدم انعقاد قرارداد کتبی نمی‌تواند نافی حقوق قانونی کارگران باشد.  

کارگران اردبیل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، قاسم رحیمی چهارشنبه ۱۸ دی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خلخال در استان اردبیل افزود: از مجموع واحدهای کارگری این استان فقط ۵۲ واحد تولیدی و کارگری مشکل‌دار هستند که ۱۱ واحد از آن واحدهای کارگری و تولیدی و مابقی شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با بخش دولتی و یا شرکت‌های خدماتی بخش خصوصی هستند.  

وی گفت: پیش‌بینی قانونی لازم برای قراردادهای کتبی، شفاهی و حتی عدم انعقاد هر نوع قرارداد کارگری و کارفرمایی در قانون کار مشخص شده است و قراردادهای کار لزوما کتبی نیست.  

رحیمی تاکید کرد: عدم انعقاد قرارداد کتبی نمی‌تواند نافی حقوق قانونی کارگران باشد و حداقل‌های قوانین مشخص کار، تامین اجتماعی و مصوبات شورای عالی کار لازم‌الاجرا است.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل همچنین گفت: در مواردی که قرارداد کتبی بین کارگر و کارفرما بسته نشده و یا قرارداد با وجود ادامه اشتغال فرد در کارگاه تمدید نمی‌شود بر اساس ماهیت شغل و نظر مراجع حل اختلاف مدت زمان قرارداد دائمی تلقی می‌شود.  

وی افزود: به دلیل صدور آرای سنگین در مراجع حل اختلاف جهت انباشت مطالبات کارگری ضرورت دارد کارفرمایان حقوق و مزایای کارگران را بر اساس قانون کار و در زمان مقرر پرداخت کنند.  

رحیمی اظهارداشت: عدم عقد قرارداد کار بین کارگر و کارفرما و پرداخت نکردن حق و حقوق کارگر بر اساس قوانین بیشتر موجب ضرر کارفرمایان است و به لحاظ آن هیچ گونه حقی از کارگر ضایع نخواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه قراردادهای سفید امضا بدون وجاهت قانونی است، افزود: با راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار و ثبت الکترونیکی قراردادهای کار مشکلات موجود در این خصوص با گذشت زمان به صورت چشمگیر کاهش خواهد یافت.  

رحیمی از افزایش واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین افزایش میل سرمایه‌گذاران به راه‌اندازی واحدهای تولیدی جدید و اشتغال‌زا در استان اردبیل خبر داد و گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های تولید در این استان ۵۰ درصد پایین‌تر از مرکز کشور و سایر کلان‌شهرهاست این امر موجب افزایش میل و رغبت سرمایه‌گذاران طرح‌های اقتصادی به راه‌اندازی طرح‌های اشتغال‌زا شده است.  

فریدون بابایی فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت: ظرفیت کار در این شهرستان فراتر از ظرفیت به‌کار گرفته شده فعلی است.  

او افزود: با راه‌اندازی کارخانه فروسیلیس، کارخانه تولید کاغذ از سنگ و چندین طرح تولیدی و صنعتی اشتغال‌زا در این منطقه زمینه اشتغال بیش از هزار و ۷۰۰ نفر از بیکاران در این واحدها فراهم خواهد شد.  

کد خبر 476617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha