مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

افزایش کیفیت نان، مطالبه شهروندان قزوینی از مدیران سازمان‌های مرتبط است که می‌توان با بهبود وضعیت آرد توزیعی، به روزرسانی دستگاه‌های پخت و اصلاح قیمت در این زمینه اقدام کرد.

کیفیت نان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا: امروزه نان جای خود را به عنوان یکی از اقلام اساسی در سبد خانوارهای ایرانی باز کرده و تازگی و کیفیت آن برای همه شهروندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

برخلاف برخی تصورات، افزایش کیفیت نان، تنها به یک آیتم از جمله استفاده از آرد مناسب وابسته نیست و در واقع مجموعه‌ای از عوامل در تولید نان با کیفیت دخیل هستند.

نحوه تخمیر و پخت، به روزرسانی دستگاه‌های پخت نان، پرهیز از استفاده بی ‌رویه از جوش شیرین در تهیه نان و ... از جمله عواملی هستند که با اصلاح آنها می‌توان برای افزایش کیفیت نان نیز اقدام کرد.

کیفیت نان، مطالبه جدی شهروندان

یکی از شهروندان قزوین در این خصوص گفت:در سال‌های اخیر دورریز نان سنتی به ویژه سنگگ و بربری بسیار زیاده شده است که یکی از دلایل آن افت کیفیت نان است.

علی رحیمی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر قیمت نان افزایشی نداشته است که شاید یکی از دلایل موثر در افزایش کیفیت نان سنتی همین مساله باشد.

وی اضافه کرد:باید مسوولان به این موضوع توجه جدی داشته باشند تا از دورریز نان، پایین آمدن کیفیت و ایجاد نارضایتی میان مردم جلوگیری شود.

یکی دیگر از شهروندان قزوین نیز گفت: نان باید به صورت کاملا بهداشتی و سالم تهیه و طبخ شود درحالیکه بسیاری از تجهیزات نانوایی‌ها به دلیل حرارت مستقیم برای سلامت انسان‌ها مضر هستند و باید برای به روزرسانی آنها اقدام شود.

حسن عباس نژاد افزود: نان قوت اصلی مردم است و باید به هر نحو ممکن از جمله اصلاح قیمت نان‌های سنتی برای افزایش کیفیت آنها تلاش کرد.

وی اضافه کرد: البته امیدواریم افزایش قیمت نان همراه با افزایش کیفیت این ماده غذایی پرمصرف باشد و مردم دیگر گلایه‌ای برای بی کیفیتی آن نداشته باشند.

موضوع نان در دستور کار ستاد تنظیم بازار استان قزوین

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در این خصوص به ایرنا گفت: موضوع نان و گلایه‌های مردم و نانوایان چند وقتی است که در دستور کار ستاد تنظیم بازار استان قزوین قرار گرفته است.

عیسی قبادی افزود: ما با مطالبات شهروندان و نانوایان در خصوص نان آشنا هستیم و باید با در نظر گرفتن مطالبات دوطرف با نگاهی همه جانبه در این زمینه اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار استان برای رفع دغدغه‌های مردم برای کیفیت نان به موضوع اصلاح قیمت و افزایش نظارت‌ها تاکید داشت که باید با تدبیر و پرهیز از نگاه بخشی و منفعت گرایانه در این خصوص تصمیم گیری کرد.

قبادی خاطر نشان ساخت:از یکسو افزایش قیمت برای ما خوشایند نیست چون مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند و افزایش قیمت نان موجب کوچکتر شدن سفره آنها می‌شود اما از سوی دیگر باید به مطالبه آنها نیز در خصوص افزایش کیفیت نان توجه داشت.

وی اضافه کرد: امروزه با افزایش قیمت آرد، سرانه بیمه، دستمزد کارگران، هزینه‌های زندگی، اجاره مغازه و ... مواجه هستیم و نباید انتظار داشت با قیمت‌های گذشته، مطالبه شهروندان در خصوص کیفیت نان نیز محقق شود.

 این مسئول گفت: باید شرایط موجود برای شهروندان و نانوایان تبیین شود تا با کار کارشناسی به نحوی که برای همه مفید و موثر باشد در این زمینه تصمیم گیری کرد.

صرف افزایش میزان بازرسی‌ها از نانوایی‌ها جوابگو نیست

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز در این خصوص گفت: ما با افزایش بازرسی‌ها و نظارت‌ها بر نانوایی‌ها در شرایطی که قیمت‌های نان معقول نیست موافق نیستیم چون افزایش بازرسی‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.

سعید نبیل افزود: اگر اصلاح قیمت در حوزه نان که مطالبه خود اتحادیه نانوایان استان نیز است محقق شود قطعا می‌توان انتظارات بیشتری را برای افزایش کیفیت تولیدات این حوزه داشت.

فعالیت یک هزار و ۶۶۷ نانوایی در استان قزوین

مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری قزوین در این خصوص گفت: یک هزار و ۶۶۷ نانوایی در استان قزوین فعالیت دارند که از این تعداد ۳۰۰ نانوایی آزادپز و مابقی دولتی هستند.

حسین زکی‌زاده گفت: یکی از راه‌های موثر برای افزایش کیفیت نان، اصلاح قیمت نان است که قطعا تاثیر مستقیمی بر این مساله داشته و در برخی از استان‌ها نیز اجرا شده است.

وی اضافه کرد: هم اینک کارشناسی‌های لازم در این خصوص از سوی یک تیم کارشناسی انجام شده است و در صورت تایید مقامات امنیتی و اجرایی برای اجرای آن اقدام خواهد شد.

اصلاح قیمت نان، راهکار افزایش کیفیت آن

رییس اتحادیه نانوایان استان قزوین نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: استان قزوین در موضوعات کارگری، اجاره بها و بیمه جزو استان‌های گران کشور است و در ردیف استان‌های البرز و اصفهان قرار می‌گیرد و باید مسئولان به این موضوع برای اصلاح قیمت نان توجه داشته باشند.

محمد بهرامی با اشاره به مطالبه مردم برای افزایش کیفیت نان، افزود: در کارگروه آرد و نان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این خصوص بحث و گفت و گو شد و افزایش قیمت نان بعد از چکش کاری بسیار تصویب گردید اما هنوز اجرایی نشده است.

وی اضافه کرد: در پنج سال اخیر قیمت نان در قزوین ثابت بوده و برای خود مشتریان نیز جای تعجب است که چرا قیمت نان افزایش نمی‌یابد؟

بهرامی افزود: نانوایان از اقشار ضعیف جامعه هستند و حدود ۷۵ درصد آنها در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می‌کنند و باید به معیشت و افزایش درآمد آنها نیز توجه شود.

کد خبر 476591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha