گذرنامه ژاپن با امکان سفر بدون روادید یا با روادید فرودگاهی به ۱۹۱ کشور برای سومین سال پیاپی به عنوان قدرتمندترین گذرنامه دنیا معرفی شد.

گذرنامه ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، شرکت برنامه‌ریزی برای اقامت و شهروندی هنلی اند پارتنرز هر سال با اطلاعاتی که از انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی-یاتا می‌گیرد، نمایه گذرنامه هنلی را منتشر می‌کند. بر این اساس، در سال ۲۰۲۰ هم مانند دو سال گذشته گذرنامه ژاپن در فهرست برترین گذرنامه‌ها ایستاد. در واقع، دارندگان گذرنامه ژاپنی می‌توانند بدون روادید یا صدور روادید در فرودگاه مقصد به ۱۹۱ کشور سفر کنند.

در رده دوم نمایه قدرتمندترین گذرنامه‌ها سنگاپور با امکان سفر بدون روادید به ۱۹۰ کشور در رده دوم جای کره جنوبی را گرفت و این کشور را مشترک با آلمان به رده سوم فرستاد. کره‌ای‌ها و آلمانی‌ها می‌توانند با گذرنامه خود بدون گرفتن روادید یا صدور روادید در فرودگاه مقصد وارد ۱۸۹ کشور شوند. فنلاند و ایتالیا (۱۸۸ کشور) در رده چهارم و دانمارک، لوکزامبورگ و اسپانیا (۱۸۷ کشور) در رده پنجم هستند.

بریتانیا و آمریکا که سال ۲۰۱۵ قدرتمندترین گذرنامه دنیا را داشتند، با نروژ و یونان و بلژیک در رده هشتم مشترک نمایه گذرنامه هنلی ایستاده‌اند. پژوهشگران علوم سیاسی در دانشگاه سیراکیوز و دانشگاه پیتسبورگ معتقدند یک ارتباط قوی و مثبت بین آزادی سفر با دیگر گونه‌های آزادی از جمله آزادی‌های اقتصادی، سیاسی و فردی وجود دارد.

در جدول قدرتمندترین گذرنامه‌های دنیا ایران در رده ۹۸ مشترک با اریتره، بنگلادش و کنگو قرار گرفته است. گذرنامه این چهار کشور برای سفر بدون روادید به ۴۱ کشور اعتبار دارد. افغانستان در رده ۱۰۷ با ۲۶ کشور، عراق در رده ۱۰۶ با ۲۸ کشور و سوریه در رده ۱۰۵ با ۲۹ کشور قعرنشینان نمایه گذرنامه‌های پرقدرت ۲۰۲۰ هستند.

کد خبر 476470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha