هر چند ارتش ایالات متحده برد قوی‌ترین موشک ایران را ۲۰۰۰ کیلومتر می‌داند اما ژنرال‌های آمریکایی با فرستادن بمب‌افکن‌های B۵۲ خود به فاصله ۳۷۰۰ کیلومتری مرز ایران نشان دادند اطلاعات و آمار دقیق از توان نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ندارند.

اينفوگرافي توان موشكي ايران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی‌میل، آمار موجود در مرکز ملی اطلاعات هوا و فضای آمریکا حکایت از آن می‌کند که نیروهای نظامی ایران دست‌کم سه نوع موشک با برد ۲۰۰۰ کیلومتر در اختیار دارند و در مواقع لزوم از آنها استفاده می‌کنند. شهاب ۳، عماد ۱ و سجیل موشک‌هایی هستند که در نقشه با نشان قرمز مشخص شده‌اند و می‌توانند اهداف با فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری از مرز ایران را بزنند.

وزارت دفاع آمریکا-پنتاگون هدف از اعزام شش فروند هواپیمای B۵۲ را به جزیره دیه‌گو گارسیا در ۳۷۰۰ کیلومتری ایران دور کردن این هواپیماها از دسترس موشک‌های ایران و البته استفاده از آنها در عملیات نظامی در صورت نیاز اعلام کرده است؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر هرگز نیفتاده و رزمایش قدرت بهار امسال با اعزام بمب‌افکن‌ها به منطقه خلیج فارس نشان داد ارتش آمریکا بیشتر روی بار روانی این بمب‌افکن‌های غول‌پیکر حساب می‌کند تا توان نظامی و عملیاتی آنها.

گرچه آمریکا تصور می‌کند با دور کردن شش بمب‌افکن B۵۲ از دسترس ایران اقدامی پیشگیرانه انجام داده اما وجود ده‌ها پایگاه نظامی در تیررس موشک‌های ایرانی در منطقه ارتش آمریکا را بسیار آسیب‌پذیر کرده است. آمریکا دست‌کم ۵۵ هزار نیروی نظامی در کشورهای همسایه ایران دارد و اگر جنگی دربگیرد، ایران فقط چند دقیقه وقت نیاز دارد تا موشک‌های بالستیک خود را به اهداف آمریکا و متحدانش شلیک کند.

در این بین، نیروی هوایی آمریکا بیش از هر چیز بر توان عملیاتی بمب‌افکن‌های B۵۲ و B۲ اسپیریت حساب کرده و البته از جابه‌جایی بمب‌افکن‌های B۲ هنوز خبری منتشر نشده است. بسیاری از پایگاه‌های نظامی ایران در مناطق کوهستانی و بسیار دور از دسترس بنا شده‌اند و تقریبا هیچ‌کدام از تجهیزات دفاعی آمریکا نمی‌توانند مسیر موشک‌ها را شناسایی و ردیابی کنند. این یعنی ایران در جنگ موشکی با آمریکا در منطقه دست بالا را دارد.

حکومت استعماری بریتانیا سال ۱۹۶۵ جزایر چاگوس را از جزیره موریس جدا کرد و به ازای هر کدام سه میلیون پوند پرداخت. وقتی موریس در ۱۹۶۸ مستقل شد، این جزایر تحت کنترل باقی ماندند و نام آنها به قلمرو بریتانیا در اقیانوس هند تغییر یافت. بریتانیا در ۱۹۶۶ جزیره دیه‌گو گارسیا را برای ۵۰ سال به آمریکا اجاره داد و بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر از ساکنان چاگوس را به زور به موریس و سیشل کوچاند.

اجاره دیه‌گو گارسیا (که برخی آن را گوانتاناموی شرق می‌نامند) در ۲۰۱۶ مدت ۲۰ سال تمدید شد و حالا ارتش آمریکا می‌تواند پایگاه نظامی خود را در این جزیره تا ۲۰۳۶ در اختیار داشته باشد. حدود سه تا پنج هزار نیروی نظامی آمریکا در این پایگاه حضور دارند و نیروی هوایی آمریکا پیش‌تر از آن برای پشتیبانی از حمله به افغانستان و عراق استفاده کرده است. دیه‌گو گارسیا یکی از مراکز سیاه سازمان سیا برای عملیات جاسوسی است.

کد خبر 476302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha