معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۱۹ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در این استان برداشت شد که درآمدی حدود ۴۶ میلیارد ریال را عاید کشاورزان و بهره برداران بومی کرده است.

آنغوزه

به گزارش همشهری آنلاین،  گودرز باقری فرد در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: یکی از برنامه‌ها و اهداف سازمان جنگل‌ها و مراتع و به تبع آن منابع طبیعی استان حفظ، توسعه و احیا و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی است.

وی افزود: در این راستا یکی از طرح‌های موفق احیا و توسعه و بهره‌برداری از گیاهان دارویی و صنعتی از جمله آنغوزه، باریچه، برگ مورد معطر و دیگر موارد است.

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال سه هزار هکتار از مراتع و زمین‌های کشاورزی این استان به عملیات احیا و توسعه گیاهان دارویی اختصاص داده شده است و سرجمع تاکنون ۴۲ هزار هکتار به توسعه و احیا گیاهان دارویی در استان اختصاص داده شده است.

قیمت هر کیلوگرم شیرابه آنغوزه ۲ تا ۳ میلیون ریال است.

باقری فرد عنوان کرد: شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود.

گیاه آنغوزه به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.

گل‌های این گیاه زرد رنگ  و به صورت گل‌آذین چتری در انتهای ساقه قرار می گیرند.

رنگ میوه‌ها قهوه‌ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده‌ای به نام "اولئوگم رزین" به دست می آید که به آنغوزه مشهور است.

رزین آنغوزه به عنوان ماده‌ای خلط آور، ضدنفخ، ضداسپاسم روده‌ای و به صورت شیاف برای بهبود قولنج همچنین سوسپانسیون آن برای فراری دادن سگ، گربه و دیگر حیوانات وحشی مورد توجه بوده است.

این گونه گیاهی برای درمان سرطان شکم، میخچه، پینه مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی همچون ادرارآور، مسکن و محرک دارد و در درمان‌های عامیانه برای آسم، تشنج، خروسک، جنون و سرطان استفاده می‌شود. با این حال، اصلی‌ترین کاربرد آن به صورت رایحه در عطریات است.

معمولا هر گیاه آنغوزه ۲۰ تا ۴۰ گرم شیره‌دهی دارد و از شیره آن ده‌ها نوع ماده دارویی ارزشمند به دست می‌آید که به علت نبودن صنعت تبدیل در ایران، به صورت خام به دیگر کشورها صادر می شود.

عمده‌ترین مقصد صادرات شیره آنغوزه به کشور هند است.

درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده گیاه دارویی آنغوزه است.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در جای جای کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های ناشناخته در این استان بشمار می‌رود.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.

بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

از این مجموع افزون بر یک هزار و ۲۰۰ گونه آن تنها در منطقه حفاظت شده دناست به گونه ای که به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می‌روید.

همین ظرفیت‌ها و گنجینه‌های ارزشمند نیز مسئولان و متولیان امر در دولت و استان را بر آن داشته تا با ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای و اجرای سند توسعه و نقشه راه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد را در مسیر رشد و مدار توسعه قرار دهند.

بر اساس برآوردهای انجام شده توسط متخصصان و تکنسین‌های شرکت دانش بنیان میزان سرمایه‌گذاری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد رقمی افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال است.

کد خبر 476278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کهگیلویه و بویراحمد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha