دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه جدایی طلب "اتا" در پیامی از ادامه نبرد مسلحانه با دولت اسپانیا تا استقلال کامل ایالت باسک خبر داد.

روزنامه ال موندو به نقل از روزنامه‌های باسکی گارا و بریا نوشته است: سه مرد نقابقدار در جریان تظاهراتی که به مناسبت "گوداری اگونا"(روز سرباز باسکی) در تپه آریتکسولگی برگزار شد پیامی قرائت کردند که در بخشی از آن آمده بود: جنگ متعلق به گذشته نیست که   متعلق به زمان حال و آینده است. این مردان به نمایندگی از گروه اتا بر تعهد خود مبنی بر ادامه نبرد مسلحانه تا دستیابی به استقلال و سوسیالیسم در "اوسکال هریا" (منطقه باسک) تاکید کردند.

در این پیام به این نکته اشاره شده بود که  روز سرباز باسکی نباید با نگاه به گذشته گرامیداشته شود بلکه بر عکس با نگاه به تجربیات مبارزاتی گذشته باید این روز را مبدایی برای مبارزات آینده قرار داد. از این روز همچنین باید جهت بستن عهد مجدد برای مبارزه در راه استقلال ایالت باسک استفاده کرد.

مبارزان مسلح پس از اعلام نظر خود، چند تیر هوایی شلیک کردند و در جنگل ناپدید شدند. این ششمین اطلاعیه ای است که سازمان اتا از زمان اعلام آتش بس در ماه مارس منتشر کرده است

خوسه لوئیس رودریگوئز نخست وزیر اسپانیا  در واکنش به پیام اتا در بارسلون گفت: "ما سرسختانه پیش خواهیم رفت."

او ادامه داد: "قواعد بازی برای ما روشن است: احترام به قانون و مسالمت. ما با اعمال خشونت به هر شکلی کاملا مخالف هستیم."
ماریانو راخوی رهبر محافظه کاران مخالف دولت نیز گفت: تنش‌های اخیر بیانگر آن است که گفتگوهای دولت با تروریست ها بی‌نتیجه بوده است.
به گفته او: "اتا هنوز عوض نشده است. این گروه همچنان یک سازمان تروریستی است."

کد خبر 4758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز