زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر معتقد است، رعایت استانداردهای زیست محیطی کارخانه سیمان در یک مقطع زمانی دلیل بر این نیست که این کارخانه به صورت دائمی این استاندارها را رعایت می‌کند، به همین دلیل نظارت بر این کارخانه باید به صورت مستمر باشد.

کارخانه سیمان محله مشیریه

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر به نظارت بر کارخانه‌ها به صورت مستمر تاکید می کندو معتقد است چون در هر زمانی می‌تواند این کارخانه آلودگی ایجاد کند و از حالت استاندارد خارج شود. بنا براین انتظاری که از سازمان حفاظت از محیط زیست داریم این است که به صورت مستمر بر فعالیت این نوع کارخانه‌ها نظارت داشته باشند و به محض اینکه فعالیت آنها آلاینده می‌شود، اخطارهای لازم را به این کارخانه‌ها بدهند که بازدارنده باشد. مشروح گفت و گوی این عضو شورای شهر با خبرنگار همشهری محله را در ادامه می آید.


با توجه به اینکه صنایع آلاینده در فاصله چند کیلومتری از شهر باید قرار داشته باشند، آیا شورای شهر برنامه‌ای برای انتقال صنایع‌آلاینده به ویژه کارخانه سیمان در محله مشیریه دارد؟

 مدیریت شهری با همکاری دولت مصوباتی را در زمینه خروج صنایع آلاینده از محدوده شهری داشته که درآن لیستی از صنایع‌آلاینده تهیه شده که به عنوان صنایع قرمز شناخته می‌شوند. این صنایع باید از شهر خارج شوند و در شهرک‌های صنعتی استقرار پیدا کنند و شرایط لازم برای ادامه فعالیت در آن شهرک‌ها را ایجاد کنند.


به صورت کلی شهرداری در زمینه جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی مزاحم و صنایع آلاینده چه اقدامی انجام می‌دهد؟

در این زمینه اداره ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری فعال است و با ورود به بحث جلوگیری از فعالیت مشاغل و صنایع‌آلاینده سعی بر کنترل آلایندگی زیست محیطی دارند. مسئولان اداره ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری های مناطق  به استناد بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها از فعالیت هر واحد صنفی که آلاینده باشد و برای شهروندان ایجاد مزاحمت کند، جلوگیری به عمل می‌آورند که در این صورت یا باید واحد مورد نظر تعطیل شود یا تغییر کاربری دهد که شامل رفع آلودگی و مزاحمت می‌شود.


با توجه به بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها بسیاری از صنایع و مشاغل آلاینده به ویژه کارخانه سیمان محله مشیریه هنوز انتقال پیدا نکرده‌اند؟ آیا مانعی بر سر راه انتقال آنها وجود دارد؟

برخی از واحدها و فعالیت‌های صنفی به دلیل گستردگی و ابعاد کاری که انجام می‌دهند، در اقتصاد شهر و کشور بسیار موثر هستند. در واقع  نوع فعالیت آنها به گونه‌ای است که توقف فعالیت آنها می‌تواند آسیب‌های جدی به اقتصاد وارد کند، به همین دلیل این واحدهای صنفی  نمی‌توانند انتقال پیدا کنند. بنابراین تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود تا رفع آلودگی کنند. در خصوص واحد شماره 7 کارخانه سیمان در محله مشیریه به دلیل اینکه توقف فعالیت این کارخانه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، ادامه فعالیت این کارخانه باید با رعایت استاندارهای محیط زیست انجام شود چون فعالیت کارخانه سیمان در تولید ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون می‌تواند بسیار موثر باشد و از این جهت اخطارهایی به کارخانه سیمان داده شده و با گزارشاتی که از سازمان حفاظت محیط زیست گرفته شده نشان می‌دهد که کارخانه تمهیدات را رعایت کرده و در بحث فیلتراسیون و تهیه تجهیزاتی که آلودگی را کاهش می‌دهد اقدام کرده است.

با توجه به شواهد، مشاهدات اهالی و گزارش‌های تصویری از کارخانه سیمان آلودگی کارخانه محرز است. آیا نظارت‌های مستمر بر فعالیت این کارخانه صورت می‌گیرد؟

رعایت استانداردهای زیست محیطی کارخانه سیمان در یک مقطع زمانی دلیل بر این نیست که این کارخانه به صورت دائمی این استاندارها را رعایت می‌کند، به همین دلیل نظارت بر این کارخانه  باید به صورت مستمر باشد  چون در هر زمانی می‌تواند این کارخانه آلودگی ایجاد کند و از حالت استاندارد خارج شود. بنا براین انتظاری که از سازمان حفاظت از محیط زیست داریم این است که به صورت مستمر بر فعالیت این نوع کارخانه‌ها نظارت داشته باشند و به محض اینکه فعالیت آنها آلاینده می‌شود، اخطارهای لازم را به این کارخانه‌ها بدهند که بازدارنده باشد. نکته دیگر این است که در مقاطعی که برخی صنایع شروع به فعالیت کردند، شهر توسعه نداشته و محدوده کنونی آنها محدوده سکونت نبوده و به تدریج بر اثر ساخت و سازهای غیر مجاز محدوده های خارج از شهر حالت مسکونی به خود گرفته و به عنوان محدوده شهر قلمداد شده است. متاسفانه امروز شاهد این هستیم که به عنوان مثال کارخانه سیمان در دل بافت مسکونی قرار گرفته. این درحالی است که زمانی که این کارخانه راه اندازی شده، این محدوده مسکونی نبوده و ساخت و ساز، رشد بی رویه و توسعه غیر قانونی نباید صورت می‌گرفته اما متاسفانه چون این اقدامات انجام می‌شود به مرور زمان مجوزهای لازم برای رشد بافت مسکونی صادر می‌شود و به همین صورت این موضوع تثبیت می‌شود. به دلیل این ثبات، شهروندان خواستار مطالباتی در محیط زندگی خود هستند که باید عاری از هر گونه آلودگی باشد. به هر حال حق هر شهروندی است که از هوای پاک، محیط سالم و فضای مناسب برخوردار باشد که در این زمینه اگر مانعی وجود دارد حتما باید رفع شود.

کد خبر 475668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha