محمد قوچانی، روزنامه‌نگار با بیان اینکه آمریکا انتقام داعش را از حاج قاسم گرفت افزود: حالا رسانه‌های غربی و فارسی‌زبان می‌خواهند با واژه‌سازی‌هایی نظیر «قتل هدفمند» از بار روانی جنایتشان کم کنند.

محمد قوچانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس «محمد قوچانی» درباره آزادی بیان به سبک غربی‌ها و بستن صفحاتی که تصاویر مربوط به سردار حاج قاسم سلیمانی را منتشر کرده‌اند، گفت: چیزی که وجود دارد این است که به نظر من خلاف ادعایی که رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی دارند، یک نُرم‌هایی برای خود تعریف می‌کنند که اهداف پنهان آنها را نشان می‌دهد. شبکه‌های اجتمای برای یک گفت‌وگوی عام و فراگیر در سطح جامعه و جهان به وجود آمده و می‌گویند ما از محدویت‌های دولت‌ها عبور می‌کنیم و به جای اینکه به سازمان‌های بزرگ رسانه‌ای بها بدهیم، به افراد بها می‌دهیم. اما در پشت پرده یک معیارها و نُرم‌هایی قرار می‌گیرد که ماهیت دوگانه آنها را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله در همین بحث مربوط به تروریسم. یک قواعدی در عرصه بین‌الملل وجود دارد به نام حقوق بین‌الملل که می‌گوید کشورها حق حاکمیت ملی دارند و نهادهایی که تابع حاکمیت ملی خود باشند، آن ملت‌ها را نمایندگی می‌کنند. شما هرگز نمی‌توانید یک نهاد قانونی مثل ارتش، سپاه، پلیس، صداوسیما یا دولت را تا زمانی که یک کشور مشروعیت سیاسی دارد، به عنوان یک نهاد تروریستی اعلام کنید.

قوچانی تصریح کرد: تروریسم یک تعریفی دارد و یک سازمانی است که مستقل از حاکمیت‌های ملی شکل می‌گیرد. در این میان دولت‌هایی مثل اسرائیل هم هستند که رفتار و ساختار تروریستی دارند. کشوری که در سازمان ملل کرسی دارد، انقلاب در آن شکل گرفته و انتخابات در آن شکل گرفته،‌ تا زمانی که مردمشان نخواهند، شما نمی‌توانید آن را تروریستی اعلام کنید.

وی افزود: در مقابل، در تاریخ برای اولین بار اتفاق افتاده است که فرمانده یک کشور را ترور می‌کنند و یک کشور سوم می‌آید اعلام می‌کند که من این اقدام تروریستی را انجام دادم. شما آن را تروریست نمی‌دانید ولی آنکه قربانی شده را تروریست می‌دانید؟، این تناقض عجیبی است!

سردبیر روزنامه سازندگی تاکید کرد: نمادهای تروریستی بسیاری در دنیا هم وجود دارد. مانند فیلم «جوکر» که رسما ترویج خشونت و ترور است و منشاء برخی نابهنجاری‌ها در برخی کشورها شده و در تمام دنیا هم پخش شده است. اگر من عکس آن را در اینستاگرام بگذارم، حذف نمی‌شود، ولی اگر عکس حاج قاسم را بگذارم، حذف می‌شود.

وی با بیان اینکه جای ظالم و مظلوم تغییر کرده، گفت: اگر برخی بگویند که حاج قاسم تروریست بوده، خود ترامپ که دارد اعلام می‌کند من او را ترور کردم. خوب الان قاعدتا اگر ما عکس ترامپ را هم بگذاریم، باید حذف کنند، اما چرا این کار را نمی‌کنند؟

قوچانی درباره پوشش خبری رسانه‌های خارجی از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و استفاده از اصطلاح «قتل هدفمند» نیز تصریح کرد: ژورنالیستی که ما می‌شناسیم، تعریفش مشخص است و هر اقدام غافلگیرانه‌ای که خارج از قواعد قانونی باشد، تروریسم است. حال اگر اتفاقی در یک مترو بیافتد آن را ترور می‌دانند اما دستور کشتن یک مقام نظامی در یک کشور دیگر را ترور نمی‌دانند؟

وی در پایان گفت: این واژه‌ها را می‌سازند تا از بار روانی جنایتشان کم کنند. مردم از قدیم هم می‌دانستند و امروز هم می‌دانند داعش کیست، تروریست کیست،  اما در رسانه‌هایشان می‌خواهند بار منفی آن را کم کنند و از این طریق از تروریسم دفاع می‌کنند. با این الفاظ می‌خواهند واقعیت را از ذهن مردم دور کنند. آنها پولشان را از سعودی‌ها می‌گیرند که آن بلا را سر جمال خاشقچی آورند، شما چه انتظاری دارید؟‌ آنها خودشان حکومت تروریست هستند و کسانی که خودشان داعش را به وجود آورده‌اند، انتقام داعش را از حاج قاسم گرفتند و به روشنی این موضوع مشخص است.

کد خبر 475566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha