دبیر میز ملی گوجه‌فرنگی گفت: باهدف جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان باید افت قیمت این محصول در ماه‌های دی و بهمن با لحاظ سیاست داخلی و بازنگری در قیمت پایه این محصول مدیریت شود.

گوجه فرنگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید حسین حسینی شنبه ۱۴ دی افزود: هم‌اکنون قیمت گوجه‌فرنگی در بازار کشور بسته به کیفیت محصول بین ۵۰ تا ۷۰ هزار ریال است.

وی گفت: سطح زیر کشت‌ عمده گوجه‌فرنگی کشور به ترتیب در استان‌های بوشهر، هرمزگان، خراسان رضوی و فارس و کرمان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: گوجه‌فرنگی تولیدی استان‌های خراسان رضوی و فارس در مقطعی که به دست می‌آید بیشتر صرف صنایع فرآوری می‌شود ولی گوجه تولیدی سایر استان به‌نوعی خارج از فصل و تأمین‌کننده نیازهای کشور است.

حسینی افزود: در آبان ماه امسال همه گوجه‌فرنگی موردنیاز کشور و در ماه‌های آذر و دی حداقل ۵۰ درصد این نیاز از استان بوشهر تأمین و تا فروردین‌ماه سال بعد این استان حدود ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی تولید می‌کند.

وی ادامه داد: با چنین ظرفیتی میز ملی گوجه‌فرنگی از استان هرمزگان به بوشهر واگذار شد که امیدواریم در این استان بتوانیم پاسخگوی اعتماد سازمان توسعه تجارت باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: حجم تجارت گوجه‌فرنگی در دنیا ۹ میلیارد دلار است و چشم‌انداز امسال ایران برای این محصول ۳۰۰ میلیون دلار است.

حسینی یادآور شد: هلند، اسپانیا و مکزیک عمده کشورهای صادرکننده گوجه‌فرنگی و آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس و روسیه نیز عمده واردکننده این محصول در دنیا به شمار می‌روند.

وی گفت: روند رشد صادرات گوجه‌فرنگی در کشور قابل‌توجه است طوری که از ۱۵۸ میلیون دلار سال ۱۳۹۳ به ۲۴۲ میلیون دلار در سال گذشته افزایش‌یافته است.

دبیر میز ملی گوجه‌فرنگی ادامه داد: برای سال جاری نیز اگر محدودیت‌های جنوب کشور عراق نبود هدف‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری برای محقق می‌شد.

کد خبر 475356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha