کارشناس مسئول خون‌های نادر سازمان انتقال خون کشور گفت: تاکنون اطلاعات ۱۲۰۰ ایرانی با گروه‌های خونی نادر در بانک اطلاعاتی این سازمان ثبت شده است.

خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مصطفی مقدم افزود: این افراد از بین افراد غربالگری‌شده شناسایی شده‌اند و اطلاعات آن‌ها در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون کشور ثبت شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۳۰ واحد خون به صورت منجمد از این ۱۲۰۰ نفر گرفته و به صورت منجمد ذخیره‌سازی شده است که تا ۳۰ سال قابلیت نگهداری دارد. این خون‌های نادر در تهران ذخیره‌سازی شده و در صورت نیاز افراد به این گروه‌های خونی، از طریق سازمان انتقال خون به هر نقطه از کشور که لازم باشد، ارسال می‌شود.

به گفته مقدم، خدماتی که سازمان انتقال خون به افراد دارای گروه‌های خونی نادر و بسیار نادر ارائه می‌دهد، رایگان است.

کارشناس مسئول خون‌های نادر سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه در جهان تاکنون ۳۳۴ گروه خونی نادر شناسایی شده است، گفت: در دنیا حدود ۸۰ گروه خونی بسیار نادر و در ایران ۱۸ گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است.

وی گفت: میزان فراوانی گروه‌های خونی در یک کشور بستگی به نوع گروه خونی نادر و جمعیت هر کشور دارد. به عنوان مثال گروه خونی بمبی از جمله گروه‌های خونی بسیار نادر شناخته‌شده در ایران است.

  • تعریف گروه‌های خونی نادر و بسیار نادر

کارشناس مسئول خون‌های نادر سازمان انتقال خون کشور در تعریف گروه‌های خونی نادر و بسیار نادر، توضیح داد: افرادی که در گروه‌های خونی اصلی (O، A، B، AB) قرار نداشته باشند، در رده‌بندی گروه‌های خونی نادر قرار می‌گیرند.

مقدم ادامه داد: اهداکنندگان گروه‌های خونی نادر به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول (اهداکنندگان نادر) افرادی هستند که در خون آنها چند آنتی‌ژن منفی وجود دارد و گروه دوم (اهداکنندگان بسیار نادر) از افرادی تشکیل شده که یک آنتی‌ژن با شیوع بالا در خون آن‌ها منفی است. افراد دارای گروه خون‌های نادر افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر ۵ تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.

او گفت: گروه‌های خونی نادر گاهی به صورت تصادفی در بین اهداکنندگان خون شناسایی می‌شوند، عده‌ای از افرادی که دارای گروه‌های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان‌ها به علت بیماری، سقط جنین، عمل جراحی یا برخی حوداث که نیاز به خون دارند اما برای تامین خون به اشکال برمی‌خوردند، شناسایی می‌شوند.

مقدم افزود: پس از شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر، تشکیل پرونده می‌شود و بعد از انجام تست‌های تکمیلی، این خون‌های اهدایی در بانک خون ذخیره می‌شود تا در مواقع موردنیاز برای بیماران و متقاضیان این گروه‌های خونی استفاده شود.

کد خبر 475345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha