رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: ۸۰ هزار سالمند مجرد در کشور داریم که تاکنون یک بار هم ازدواج نکرده‌اند.

سالمند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، حسام‌الدین علامه با بیان این مطلب گفت: یکی از نگرانی‌های ما در حوزه آینده‌پژوهشی پیامدهای تغییرات جمعیتی برای ۲۰ سال آینده، افزایش آمار سالمندان مجرد است.

او اظهار کرد: در حال‌ حاضر در هرم جمعیتی سنین ۴۰ تا ۵۰ سال با افراد زیادی مواجه هستیم که در تجرد قطعی به سر می‌برند. برآورد آماری ما از افراد مجرد قطعی در آینده بین ۲ تا ۳ میلیون نفر است و اکثر کارشناسان هم در این خصوص روی جمعیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اتفاق نظر دارند.

علامه تاکید کرد: این افراد پس از پایان سن میانسالی زمانی که وارد سن سالمندی می‌شوند، اگر ازدواج نکرده باشند، قطعا ما با موج سالمندان مجرد مواجه خواهیم شد.

  • خطر افزایش آمار جمعیت مجردان قطعی

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور ادامه داد: معتقدم آمار ۸۰ هزار نفری سالمند مجرد در ۲۰ سال آینده به بیش از ۲ میلیون نفر خواهد رسید و تبعات بسیار زیادی خواهد داشت. چراکه این افراد نه فرزند دارند که از آنها در زمان سالمندی مراقبت کنند و نه پدر و مادری که از آنها حمایت کنند و اگر این افراد توان مالی هم نداشته باشند، به مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان سرازیر خواهند شد.

علامه گفت: من معتقدم باید با سیاست‌های تشویقی مختلف شرایط را برای گروه‌های سنی مختلف ایجاد کرد تا هم از فضای تجرد قطعی خارج شویم و هم این افراد در دوران سالمندی بتوانند همسر انتخاب کنند و سرپرستی فرزندانی را در مراکز نگهداری بهزیستی بر عهده بگیرند تا هم برای سالمندانی که با هم ازدواج کرده‌اند، سود دوطرفه داشته باشد و هم برای کودکی که زندگیش در مراکز نگهداری بهزیستی سپری می‌شود.

او با بیان این که در حال حاضر وضعیت بغرنجی در خصوص سالمندان نداریم، افزود: هرچند جمعیت سالمندان ما از ۱۰ درصد گذشته است، اما نسبت به کل جهان وضعیت چندان وخیمی را نداریم. کشورهای زیادی هستند که جمعیت سالمندان‌شان بیشتر از ۱۰ درصد است، اما جمعیت سالمند کشور ما در سال ۱۴۳۵ به حدود ۳۲ درصد خواهد رسید و اگر ازدواج‌ها و تولدها تا آن زمان زیاد نشود، ما در آن موقع با جمعیت ۳۲ درصد سالمند جزو کشورهای پیشرو در سالمندی خواهیم بود.

  • افزایش ازدواج سالمندان در پی افزایش وام ازدواج

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در بخش دیگری از صحبتش به افزایش ازدواج سالمندان در پی افزایش وام ازدواج اشاره کرد و گفت: آمارهای ارائه‌شده در این زمینه دقیق نیست، اما کسانی که بیش از ۶۰ سال سن دارند و هیچ‌گاه پیش از این وام ازدواج نگرفته بودند، وام ازدواج دریافت کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از مجموع سالمندانی که در سال جاری ازدواج کرده‌اند، دارید، گفت: متاسفانه در کشور ما آمار به صورت داده‌های ثبتی نیست. معمولا ما از آمارهایی که به صورت ۵ سال یک بار یا سالانه توسط مرکز آمار ارائه می‌شود، استفاده می‌کنیم. طبعا در این زمینه هم باید به صورت موردی از مرکز آمار ایران استفاده کرد.

علامه گفت: قرار است از سال ۱۴۰۰ به بعد چنانچه ازدواجی در دفتر ازدواج و طلاق ثبت شد، مشخصات سنی و اطلاعات افراد هم به سامانه ثبت مرکزی مرکز آمار اضافه شود. اگر سازمان‌های مختلف آمارهای ثبتی خود را به اشتراک بگذارند، قطعا برای همه قابل استفاده خواهد بود.

کد خبر 475314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha