چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هدف اصلی عکاسی خبری (Photojournalism) ثبت اتفاقات خبری است

ماموریت اولیه عکاس خبری تهیه تصویری است که کامل کننده یک گزارش باشد. هر چند یک عکاس حرفه‌ای می‌تواند تصاویر یک خبر را پیش از یک گزارشگر تهیه کند.

تصاویر خبری تلاش می‌کنند تا با جلب نظر مخاطب، آنها را به دیدن و یا شنیدن باقی گزارش ترغیب کنند. اما در عین حال عکس خبری باید نماینده و شاهدی صادق در ماجرای اتفاق افتاده باشد. [مفاهیم: فتوژورنالیسم چیست؟]

عکس: عباس کوثری

عکس از فینبار ریلی

عکس: عطا طاهرکناره

بنابراین برای عکاسان حرفه‌ای و مسئولین رسانه‌ها، هرگونه دستکاری و یا تغییر عکس در محدوده نکات غیر اخلاقی قرار می‌گیرد.

مرامنامه‌های اخلاقی شاخصه‌هایی هستند که حوزه عکاسی خبری را از سایر شاخه‌های عکاسی متمایز می‌کنند.[اصول بین‌المللی اخلاق‌حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری]

عکاسی خبری به علت صداقت در ثبت تصویر، کاربردی‌ترین شاخه عکاسی است. از سوی دیگر ممکن است بعضی با در نظر گرفتن اهمیت کادربندی، انتخاب زاویه دید و لنز مناسب، عکسی خبری را در بخش هنری دسته بندی کنند. به ویژه اینکه در سال‌های اخیر، عکس‌های خبری زیادی در گالری‌ها به نمایش در آمده است.

اما اطلاق عنوان هنر به عکاسی خبری مشکلات زیادی را به وجود آورده چرا که پیروی از مرامنامه‌های اخلاقی [روزنامه‌ نگاری و اخلاق] در زمینه  یک کار هنری بی‌معنی به نظر می‌رسد و همین اتفاق ممکن است در آینده باعث سلب اعتماد مخاطبان عکس‌های خبری شود.

مترجم: نفیسه مطلق

 www.photography.com

کد خبر 47522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز