رئیس شورای عالی استان‌ها نسبت به آنچه که تحت عنوان ابطال انتخابات اخیر شورای عالی استان‌ها مطرح شده است واکنش نشان داد.

الويري

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین در تشریح آنچه که تحت عنوان ادعای ابطال انتخابات اخیر شورای عالی استان‌ها مطرح شده است گفت: وزیر کشور روز سه شنبه ١٠ دی ماه طی نامه‌ای نسبت به مصوبه مربوط به انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها اعتراض خود را اعلام کرد. اعتراض وزارت کشور ناظر به نامه‌ای است که ۲۰ آذرماه یعنی عصر روز پیش از برگزاری انتخابات هیات رئیسه از طرف یکی از مدیرکل‌های وزارت کشور ارسال شده بود و در در نامه خواستار به تاخیر انداختن این انتخابات شده بود اما ما به دلیل عدم وجود دلایل قانونی کافی  و حضور اعضا از راه‌های دور و از استان‌های مختلف در تهران،  امکان موافقت با این درخواست وزارت کشور را نداشتیم و انتخابات را برگزار کردیم.

وی در پاسخ به اینکه وزارت کشور چه دلیلی را برای تقاضای به تاخیر انداختن انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها ذکر کرده بود، گفت: دلیلی برای این تاخیر ذکر نکرده بودند و فقط عنوان کرده بودند با توجه به شرایط فعلی، این انتخابات با تاخیر برگزار شود. البته حدس می‌زنیم درخواست‌شان، ناظر بر این بود که تکلیف سه نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها معلوم شود.

الویری در تشریح علت اینکه شورای عالی استان‌ها به تقاضای وزارت کشور درباره تاخیر در زمان برگزاری انتخابات توجه نکرده است، اظهار داشت: تعیین تاریخ و زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه با خود شورای عالی استان‌ها است و دخالت وزارت کشور در این زمینه در هیچ جای قانون نیامده است.

وی تصریح کرد: تنها مقطعی که وزارت کشور برای برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها دخالت می‌کند، اولین دوره برگزاری انتخابات هیات رئیسه است که به محض اینکه دو سوم اعضای شورا شکل می‌گیرند، اعضا را دعوت کرده و انتخابات هیات رئیسه برگزار می‌شود. غیر از آن، وزارت کشور در هیچ مقطعی دخالتی در برگزاری انتخابات هیات رئیسه ندارد.

رئیس شورای عالی استان‌ها، اعتراض وزیر کشور نسبت به عدم تاخیر در برگزاری انتخابات هیات رئیسه این شورا را خدشه‌دار توصیف کرد و گفت: برگزاری انتخابات در اختیار هیات رئیسه است و در این زمینه اختیاری به وزیر کشور واگذار نشده است. ضمن اینکه این اعتراض وزیر کشور در خارج از فاصله زمانی قانونی صورت نگرفته و ۱۶ روز پس از ارسال مصوبه شورای عالی استان‌ها به این مصوبه اعتراض شده است.

الویری در این باره متذکر شد: وزیر کشور بر اساس قانون چنانچه اعتراضی نسبت به برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها داشته باشد، باید ظرف مدت دو هفته بعد از اعلام مصوبه برگزاری انتخابات به وزارت کشور، اعتراض خود را اعلام کند. این درحالیست که ٩ دی ماه این بازه زمانی دو هفته ای به پایان رسیده و نامه اعتراضی وزیر کشور مربوط به بعد از این مهلت است.

رئیس شورای عالی استان‌ها یادآور شد: مصوبه و صورتجلسه برگزاری انتخابات این شورا در ٢٥ آذر ماه به وزارت کشور ارسال شده، بنابراین مهلت قانونی اعتراض از سوی وزارت کشور سپری شده است. بنابراین ما این موضوعات را امروز چهارشنبه در نامه‌ای به وزارت کشور یادآوری کردیم.

کد خبر 474847
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha