«گل نظر» یکی از بستنی‌فروشی های معروف در جنوب تهران بوده که قدمت آن به بیش از نیم قرن می رسد.

بستنی فروشی گل نظر

مرحوم «حسین گل‌نظر تبریزی» بنیانگذار این بستنی‌فروشی  در محله نازی آباد تهران بوده و اهالی او را به نام «عمو حسین» می شناختند. او تمام مراحل تولید بستنی سنتی، از مخلوط کردن مواد اولیه تا آماده کردن بستنی را به همان روش سنتی انجام می‌داد و در این کار استادی چیره دست بود.

 او ابتدا در سال ۱۳۱۸ این کار را با پسر دایی اش آغاز کرد و بعد از سال ۱۳۲۰ با حاج«حسین عاشوری» همکاری کرد. در سال ۱۳۳۷ اولین مغازه بستنی فروشی شخصی را با سرمایه خودش باز کرد و در سال ۱۳۴۴ با خرید مغازه «قنادی گواهی» محل کسب و کارش را به اینجا انتقال داد.»

مرحوم گل‌نظر، ۲ پسر به نام‌های مهدی و محسن دارد. از میان برادران مهدی سال ها قبل به کالیفرنیا مهاجرت کرده و همان جا کارخانه بستنی سازی با عنوان«گل نظر» راه اندازی کرد. اکنون پس از گذشت چند دهه بستنی سنتی گل‌نظر شهرت جهانی پیدا کرده است. هر چند حاج حسین گل نظر سال ها قبل به رحمت خدا رفته، اما یاد و خاطره مردمداری او در ذهن اهالی باقی مانده است. ناگفته نماند در گذشته این بستنی فروشی پاتوق برخی هنرمندان و چهره های معروف از جمله اکبر عبدی بوده است.

«نادر سلیمانی» بازیگر سینما و تلویزیون، در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید:«کودک ۲ساله بودم که با خانواده‌ام در محله نازی‌آباد زندگی می‌کردیم. خرید بستنی سنتی از عمو حسین برای بچه‌های دوران ما آرزو بود. آن زمان درآمد خانوارها خیلی کم بود و برای هر چیز پول خرج نمی‌کردند، اما به هر حال دنیای کودکی طور دیگری است و گاهی بچه ها برای خوردن بستنی بهانه گیری می کردند. یادم می آید برای خرید یک لیوان بستنی گل‌نظر چقدر پول خرد جمع می‌کردیم. البته عمو حسین دست به خیر بود و گاهی وقت ها به بچه ها بستنی رایگان می داد تا دل آنها را شاد کند. بستنی سنتی عمو حسین آن قدرخوشمزه بود که هنوز بعد از گذشت ۴۰ سال مزه‌اش زیر زبانم است.»

کد خبر 474823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha