چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: یکی از دغدغه‌های مهم بهره‌برداران گل نرگس در استان به ویژه شهرستان خوسف موضوع بیمه محصول بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، وزارت جهاد کشاورزی با آن موافقت کرد.

گل نرگس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی عصمتی پور در سومین جشن شکرگزاری برداشت گل نرگس در شهرستان خوسف افزود: به همت و پشتکار مدیریت استان، فرماندار خوسف، مجموعه جهاد کشاورزی استان و معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بعد از ۲ سال پیگیری و مکاتبه با بیمه گل نرگس موافقت شد.

وی ادامه داد: بیمه گل نرگس کشور از شهرستان خوسف رقم می‌خورد و از سال آینده باغ‌های گل نرگس استان خراسان جنوبی بیمه خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیمه را از دستاوردهای برگزاری جشن شکرگزاری برداشت این محصول ذکر کرد و گفت: همچنین قیمت گل نرگس در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

وی از ساخت مزرعه تحقیقاتی ۴ رقم گل نرگس در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس را در کشور دارد.

عصمتی پور گفت: سطح زیرکشت باغ‌های  نرگس استان از ۲۲ هکتار به ۳۷.۵ هکتار افزایش یافته است و امسال ۲۰ میلیون شاخه گل نرگس با درآمد ۱۰ میلیارد تومان از شهرستان خوسف برداشت می‌شود. همچنین در حال حاضر به طور متوسط در هر هکتار ۵۵۰ شاخه گل نرگس و در هر مترمربع ۵۰ تا ۵۵ شاخه گل برداشت می‌شود که اگر به ۸۵ شاخه در مترمربع افزایش یابد بزرگترین خدمت را در حق کشاورزان این منطقه کرده‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بر لزوم توسعه محصولات کم‌آب بر در استان تاکید کرد و افزود: یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد شهرستان خوسف پنبه مله است اما برخی نسبت به کشت این محصول در استان گلایه دارند در حالی که کشت نشایی پنبه در استان در حال افزایش است.

وی بیان کرد: افزایش سطح کشت در اولویت جهاد کشاورزی نیست اما با کشت نشایی عملکرد محصول در واحد سطح افزایش می‌یابد در حالی که مصرف آب نیز روند کاهشی دارد. ضمن این که اشتغالزایی گل نرگس بسیار بالا است در حالیکه مصرف آب آن پایین است در نتیجه باید همه دست در دست دهیم تا میزان عملکرد و برداشت گل در منطقه افزایش یابد.

وی گفت: امروز تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه کارهای تحقیقاتی، تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ با کارمزد ۷ درصد و بازپرداخت ۵ ساله نیز منعقد می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی بیان کرد: در انجمن نرگس کاران کشور موضوع فراوری گل نرگس نیز در حال پیگیری است.

خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس را دارد

کد خبر 474739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha