اجرای طرح تعریض خیابان کرمان که از ۴۰ سال پیش شروع شده بود و تا به امروز تنها ۲۰ درصد پیشرفت کار داشت، به صلاحدید مسئولان شهری منطقه ۱۴ منتفی می شود.

خیابان کرمان

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: خیابان کرمان، از خیابان های قدیمی منطقه ۱۴ است که به رغم عرض کم آن در زمره معابر پرتردد منطقه قرار دارد. دلیل شلوغی آن بیمارستان مردم، گاراژها و مغازه های تجاری زیادی است که در آن واقع شده اند. همین باعث شده روزانه شهروندان زیادی برای تعمیر خودرو یا استفاده از خدمات درمانی بیمارستان گذرشان به این محل بیفتد. به گفته «غلامرضا قربانفر» دبیر شورایاری محله دلگشا، این خیابان از دهه ۶۰ تاکنون درگیر طرح ناکارآمدی شده که دودش فقط به چشم اهالی می رود. او می گوید: «پیرو این طرح، قرار است عرض این خیابان از ۱۶ متر به ۳۵ متر تغییر کند که این کار نیاز به تملک املاک معارض دارد. باورش دشوار است اما از ۴۰ سال پیش تاکنون فقط ۲۰ درصد کار پیشرفته است. این خیابان علاوه بر بافت مسکونی متراکم، تعداد قابل توجهی گاراژ و مغازه تجاری دارد که تملک شان مستلزم صرف هزینه هنگفتی از سوی شهرداری است. طبق آمار به دست آمده بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.»

نه اجازه فروش داریم و نه مجوز تغییر کاربری

خیابان کرمان به دلیل تملک نامنظمی که داشته شکل دندانه ای به خود گرفته و همین فضاهای دنجی برای افراد معتاد به وجود آورده است. «اکرم شاه محمدی» یکی از اهالی محله است که از وضع موجود گله می کند. می گوید: «امنیت این خیابان به دلیل تجمع معتادان به خطر افتاده است. ۴۰ سال است برای تملک خانه های اهالی امروز و فردا می کنند و نمی دانیم چه باید بکنیم. اهالی اغلب بر سر قیمت پیشنهادی کارشناسان شهرداری به توافق نمی رسند چرا که معتقدند با پولی که از فروش ملک عایدشان می شود نمی توانند خانه ای در محله دیگر خریداری کنند.» در ادامه گفته های این شهروند، «احمد خانی» صاحب تعمیرگاه شرق می افزاید: «وضعیت نابسامان  خیابان کرمان، کسب و کار اهالی را هم کساد کرده است. نه اجازه فروش ملک داریم و نه می توانیم تغییرکاربری دهیم. علاوه بر آن تملک گاراژها اعتبار زیادی می خواهد.»

تخریب بناهای هویتی برای اجرای یک طرح ناکارآمد

اما موضوع دیگری که حائز اهمیت است این که در گیرودار تعریض خیابان کرمان، مدیران اسبق شهری به این فکر افتادند که خیابان کرمان شرقی (حدفاصل بزرگراه امام علی(ع) تا خیابان شاه آبادی) را ایجاد کنند. «مریم ولاشی» مدیر دفتر توسعه نوسازی ناحیه ۲، در این باره می گوید: «برای ایجاد خیابان کرمان شرقی نیاز است که بخش شمالی آرامستان ارامنه تملک و تخریب شود. از آن جا که این بنای تاریخی به ثبت ملی رسیده و متولی آن خلیفه گری ارامنه است امکان آن وجود ندارد. با وجود این مشکل مسئولان شهری تصمیم گرفته اند به جای ایجاد معبر جدید، از اصلاح هندسی معابر موجود برای کاهش ترافیک استفاده کنند.»

کرمان تعریض نمی شود

«رضا عباسی» شهردار منطقه ۱۴ در پاسخ به گله شهروندان مبنی بر بلاتکلیفی وضعیت خیابان کرمان، می گوید: «با توجه به وجود بزرگراه های شهید محلاتی و امام علی(ع) که تاثیر قابل توجهی در کاهش بار ترافیکی منطقه دارند، دیگر نیازی به تعریض خیابان کرمان نیست. موضوع دیگر این که برای تعریض خیابان کرمان شهرداری اعتبار زیادی متحمل می شود.» این طرح در سال ۵۷ برنامه ریزی شده و بعد از گذشت ۴۰ سال هنوز ۲۰ درصد آن پیش رفته است. او در ادامه می افزاید: «به رغم این که خیابان کرمان پل ارتباطی شرق به غرب منطقه و تهران به شمار می آید اما برای ایجادش باید از مکان های تاریخی مثل بیمارستان مردم، باغ وثوق الدوله، آرامستان ارامنه عبور کند. این موضوع لطمه زیادی به بافت هویتی منطقه می زند.» او متذکر می شود : «شهرداری منطقه متنفی شدن طرح تعریض خیابان کرمان را به کمیسیون ماده ۵ ارائه کرده است و در صورت موافقت طرح های خوبی را برای بهسازی خیابان کرمان در نظر گرفته ایم.»

کد خبر 474734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha