دادگاهی در آنگولا حکم‌ توقیف حساب‌های بانکی و دیگر دارایی‌های ایزابل دوس‌سانتوس را صادر کرد که دختر ارشد رئیس جمهوری پیشین این کشور و پولدارترین زن قاره آفریقاست.

ایزابل دوس سانتوس آنگولا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، ایزابل دختر ژوزه ادواردو دوس سانتوس است که از ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷ رئیس جمهوری آنگولا بود و حالا جانشین او یک پویش ضدفساد علیه فرزندان و خانواده سلف خود راه انداخته است. دادستان کل آنگولا روز سه‌شنبه حکم توقیف اموال و دارایی‌های دوس سانتوس را به اتهام اختلاس اعلام کرد.

دادگاه در حال بررسی پرونده اختلاس در شرکت‌های بزرگ دولتی از جمله غول نفتی سونانگل به مدیریت دوس سانتوس و شرکت بازاریابی الماس سودیام است. یکی از اتهام‌های پولدارترین زن قاره آفریقا انتقال انبوه پول به خارج از آنگولا بدون دادن سهم دولت است. ضمن اینکه دوس سانتوس بدهی خود را پذیرفته اما ادعا کرده در حال حاضر پولی برای بازپرداخت ندارد.

دوس سانتوس و شوهرش سیندیکا دوکولو به اتهام دست داشتن در فساد مالی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار تفهیم اتهام شده‌اند. او که به لقب پرنسس شناخته می‌شود، سال‌ها مدیر بزرگ‌ترین شرکت نفتی آنگولا بود و در آن دوران حساب‌های بانکی خود را پر کرده بود. رئیس جمهوری تازه اندکی پس از دست گرفتن قدرت دوس سانتوس را برکنار کرد.

ژوائو لورنسو دو سال پیش به ۴۰ سال حکومت دوس سانتوس بر آنگولا پایان داد و تلاش کرد فسادهای دوران او را به دادگاه بکشاند. بازپس‌گیری اموال گمشده از خاندان دوس سانتوس و خصوصی کردن شرکت‌های دولتی از اقدام‌های لورنسو بود که با انتقاد رئیس جمهوری پیشین و خانواده او مواجه شد.

ایزابل دوس سانتوس به بهانه اینکه بارها به مرگ تهدید شده همراه دیگر اعضای خانواده از آنگولا گریخته است. ژوزه فیلومنو دوس سانتوس، برادر ۴۱ ساله و ناتنی ایزابل اوایل ماه دسامبر به اتهام حیف و میل کردن ۱.۵ میلیارد دلار محاکمه شد. بسیاری از مردم آنگولا با وجود داشتن منابع نفت و گاز و ذخایر معدنی در فقر زندگی می‌کنند.

کد خبر 474636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha