جو بایدن اگر در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروز شود و به کاخ سفید راه یابد، سمت رئیس دیوان عالی ایالات متحده را به رئیس پیشین خود باراک اوباما پیشنهاد می‌دهد.

باراک اوباما و جو بایدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، بایدن که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما معاون او بود، نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است. او در ادامه پویش انتخاباتی خود به ایالت آیوا رفت و در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضور اوباما در جایگاه بالاترین مقام قضایی ایالات متحده گفت: «چرا که نه. البته اگر پیشنهاد من را بپذیرد.»

بایدن سپس اعلام کرد کسانی را برای دیوان عالی آمریکا انتخاب می‌کند که به قانون اساسی اعتقاد داشته باشند و آن را سندی زنده بدانند نه آنها که در زمان متوقف شده‌اند. او افزود: «من پیش‌تر هم گفته‌ام وقتی راضی می‌شوم که نیمی از اعضای دیوان عالی زن باشند.» این در حالی است که دانلد ترامپ جایگاه‌های دیوان عالی را بین حامیان خود در انتخابات ریاست جمهوری گذشته تقسیم کرده است.

ایده معرفی اوباما به عنوان رئیس دیوان عالی البته چندان هم تازه نیست. در انتخابات ۲۰۱۶ هیلاری کلینتن، نامزد حزب دموکرات گفته بود حضور رئیس جمهوری پیشین در این جایگاه می‌تواند فوق‌العاده باشد. هر چند خود اوباما معتقد است با وجود خواندن درس حقوق، مزاجش چندان با کارهای قضایی سازگار نیست. او سال ۲۰۱۴ گفته بود: «با اینکه دلم برای کلاس‌ها و بحث با دانشجویان تنگ می‌شود اما آنقدرها درونگرا نیستم که بنشینم و به مسائل حقوقی و قضایی بپردازم.»

اکر بایدن گزینه نهایی دموکرات‌ها باشد و انتخابات سال آینده را از ترامپ ببرد و اگر رئیس سابق خود را به ریاست دیوان عالی ایالات متحده انتخاب کند، اوباما دومین رئیس جمهوری پیشین آمریکا خواهد شد که رئیس دیوان عالی می‌شود. پیش‌تر ویلیام هوارد تافت بیست و هفتمین رئیس جمهوری آمریکا بود که پس از خروج از کاخ سفید در ۱۹۲۱ به عنوان دهمین قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا برگزیده و مشغول به کار شد.

کد خبر 474633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha