یک استاد دانشگاه گفت: هرمزگان یکی از ۳ استانی است که بیشترین زلزله را در کشور در طول ماه تجربه می‌کند و این مهم ضرورت سخت‌گیری در اجرای ساخت‌وسازها را یادآوری می‌کند.

زلزله هرمزگان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، رضا صمیمی‌زاده اظهار کرد: استان هرمزگان یکی از استان‌های پر زلزله در کشور است که مهم‌ترین نشانه فعال بودن گسل‌های موجود در این استان است.

وی افزود: تقریباً هفته‌ای نیست که در هرمزگان یک یا چند زلزله بالای ۴ ریشتر رخ ندهد و در طول سال نیز چندین زلزله بالای ۵ ریشتر در مناطق مختلف استان بخصوص غرب، جزایر و مرکز استان رخ می‌دهد که این‌ها نشانه روشنی از زلزله‌خیزی استان و فعال بودن تمامی گسل‌های مهم هرمزگان است و ما باید این نشانه‌ها را جدی‌ بگیریم.

این استاد زمین‌شناسی دانشگاه گفت: سابقه وقوع چندین زلزله مخرب در استان نیز در ۲  دهه اخیر وجود دارد، یکی از اولویت‌ها درزمینهٔ مدیریت بحران در استان، مساله پیشگیری است بدین معنا که شهرداری‌ها و سازمان نظام‌مهندسی استان هرمزگان وظیفه بسیار مهمی را درزمینهٔ نظارت بر ساخت‌وسازها بر عهده‌دارند و کوچک‌ترین کوتاهی در این زمینه ممکن است به قیمت جان مردم تمام شود.

وی با ابراز نگرانی در مورد وجود بافت‌های وسیع فرسوده در بندرعباس تأکید کرد: برخی خانه‌های مسکونی در محلات فرسوده بندرعباس به‌قدری در برابر زلزله سست هستند که اگر زلزله‌ای بالاتر از ۵. ۵ ریشتر در عمق کمتر از ۱۰ کیلومتر به کانون بندرعباس رخ دهد، فروریزش آنها حتمی است.

صمیمی‌زاده اضافه کرد: به دلیل نبود نظارت مناسب در ساخت‌وسازهای برخی خانه‌های مسکونی و مجتمع‌های مسکونی و تجاری در بندرعباس در گذشته، شاهد وضعیت ناپایدار و نامناسب این ساختمان‌ها حتی در محلات برخوردار شهر هستیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ضرورت دارد تا الزامات ساخت‌وساز در بندرعباس بخصوص درزمینهٔ استحکام بنا جدی گرفته‌شده و کوچک‌ترین اغماضی در این زمینه صورت نگیرد. از طرفی دیگر باید درزمینهٔ ساخت سازه‌های بلندمرتبه در سطح شهر نیز دقت کافی در جانمایی آنها صورت گیرد تا زمان بروز بحران، فروریختن یک ساختمان ۱۰ طبقه در یک معبر کم‌عرض، فرایند امدادرسانی را مختل نکند.

وی عمده‌ترین چالش سازه‌های شهری پس از وقوع زلزله‌های زیر ۵ ریشتر را فروریختن نمای ساختمان‌ها عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیز در بندرعباس شاهد اهمال‌کاری‌هایی هستیم که باید دقت نظر بیشتری در آنها صورت گیرد. ساختمان‌هایی در بندرعباس دارای پایان کار هستند که وقتی در زیرزمین آنها به ستون‌ها می‌نگریم از شدت سستی و عدم رعایت استانداردهای بتن‌ریزی دچار وحشت می‌شویم.

صمیمی‌زاده تغییرات اخیر در نظام ساخت و نظارت بناهای مسکونی و تجاری را مورداشاره قرار داد و گفت: این تغییرها تا حدودی در بهبود کیفیت ساخت سازه‌ها مؤثر است اما حقیقت آن است که باید وجدان عمومی را در کشور تقویت و اجازه سوءاستفاده افراد از این وضعیت را ندهیم.

کد خبر 474553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هرمزگان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha