سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

تحقیق جدید نشان می‌دهد واکسن ب‌ث‌ژ که برای بیماری سل به کار می‌رود، به کاهش خطر دچار شدن به بیماری آلزایمر هم کمک می‌کند.

Alzheimer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در حال حاضر از هر ۱۰ فرد بالا ۶۵ سال یک نفر مبتلا به بیماری آلزایمر است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این رقم سه برابر می‌شود. از این‌رو نیاز به یافتن درمان این بیماری ضروری است.

بر همین اساس، محققان در تحقیقات اخیر خود دریافتند واکسن بیماری سل می‌تواند احتمال ابتلاء به آلزایمر را در بیماران سرطانی کاهش دهد. این یافته می‌تواند نور امیدی برای بیماران مبتلا به آلزایمر باشد.

محققان در این مطالعه با آزمایش واکسن ب‌ث ژ (BCG) که ابتدا برای بیماری سل تولید شد و در حال حاضر برای درمان سرطان مثانه هم استفاده می‌شود، دریافتند این واکسن می‌تواند درمان مؤثری برای پیشگیری از آلزایمر باشد.

محققان با بررسی داده‌های مربوط به دهه ۱۹۶۰ دریافتند کشورهای که بیماران مبتلا به سرطان مثانه را با واکسن ب‌ث ژ درمان کرده بودند با شیوع کمتر بیماری آلزایمر مواجه بودند.

آشنایی با ۱۰ نشانه هشدار دهنده آلزایمر

محققان در این مطالعه، ۱۳۷۱ بیمار مبتلا به سرطان مثانه را که درمان ب‌ث ژ دریافت کرده بودند بررسی کردند. میانگین سنی این افراد ۶۸ سال بود. در طول مدت بررسی این افراد، ۶۵ بیمار سرطانی مبتلا به آلزایمر شده بودند.

محققان مشاهده کردند افرادی که به عنوان بخشی از روند درمان‌شان ب‌ث ژ دریافت نکرده بودند در مقایسه با بیمارانی که ب‌ث ژ دریافت کرده بودند، با ریسک بیشتر ابتلاء به آلزایمر مواجه بودند: ۸.۹ درصد در مقابل ۲.۴ درصد.

همچنین در مقایسه با جمعیت سالم عمومی، افرادی که هیچ وقت تحت درمان با ب‌ث ژ قرار نگرفتند ۴ برابر بیشتر با احتمال ابتلاء به آلزایمر روبرو بودند.

کد خبر 474421
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha