یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

بالا بودن هزینه کاشت برنج و حضور واسطه‌ها برنج‌کاران مازندرانی را به ستوه آورده است؛ این در حالی است که تنها منبع درآمد کشاورزان شالیزارهایی است که در آنها سخت فعالیت می‌کنند، اما سود چندانی ازبرداشت خود نمی‌برند.

شالیزار مازندران

 همشهری آنلاین- مریم ورشوئی: هم‌زمان با افزایش قیمت بسیاری از کالاها در ۲سال اخیر، هزینه‌های کشت برنج مانند قیمت نهاده‌ها، کودها و علف‌کش‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

 یکی از کشاورزان مازندرانی گفت: سال گذشته شلتوک توسط کارخانه‌دار با قیمت کمتری خریداری می‌شد، اما این قیمت درسال ۹۸ افزایش داشته است. درحالی که در همین مقطع زمانی برنج سفید کیلویی ۱۳ هزار تومان بود.

«بهمن واحدی» افزود: ما مجبوریم به قیمت‌گذاری کارخانه‌دار به دو دلیل تن بدهیم. برای این‌که اگر برنج را به موقع نفروشیم دچار آفت می‌شود و ازسویی دیگر برای پرداخت بدهی‌هایمان نیاز به پول داریم. برنج باید با توجه به بازار کل کشور و گرانی‌ها قیمت‌گذاری شود.

وی ادامه داد: مشکل بعدی ما کشاورزان این است که برنج خارجی ارزان‌قیمت وارد و در بازار عرضه می‌شود که سبب می‌شود قیمت برنج داخلی کاهش می‌یابد.

یک کارخانه‌دار شالیکوبی دربابل مازندران و برنج‌کار گفت: پیک کاری ما برای تبدیل شلتوک به برنج محدود است، زیرا امروزه برنج به صورت سنتی درو نمی‌شود. در یک زمان ۳روزه باید شلتوک به برنج تبدیل شود تا دچار آفت و فاسد نشود. برنج‌های با کیفیت‌تر مثل طارم هم باید نهایت ۹روزه تبدیل شوند.

«محمدولی منافپور» افزود: کارخانه‌دار نمی‌تواند سرخود و به دلخواه قیمت‌گذاری کند. ما طبق نرخی که اتحادیه شالیکوبی‌داران مشخص می‌کند، قیمت می‌دهیم. پایین بودن کارمزد کارخانه‌ها در برابر افزایش هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه مانند تامین سوخت و انرژی و هزینه بالای کارگر را هم باید درنظر گرفت. ازسویی دیگر ما مجاز هستیم که تا ۱۵ روز برنج را بدون دریافت بهایی در انبارهای خود نگهداری کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان یک کشاورز، اما تایید می‌کنم  هزینه‌های کشت برنج بسیار بالا رفته است. قیمت نهاده‌های کشاورزی نسبت به سال گذشته ۲ تا ۲ونیم برابر افزایش یافته است.  

این کشاورز گفت: به عنوان نمونه قیمت۵۰ کیلو کود اوره ۹۰هزار تومان تمام می‌شود. کود کامل هم گران‌تر است. یا برای سم‌پاشی یک هکتار شالیزار ۴۰۰هزارتومان نیاز است. حالا خودتان در نظر بگیرید که یک شالیزار ۲تا۳مرحله نیاز به سم‌پاشی دارد. در مراحل بعدی قیمت علف‌کش‌ها را هم بیفزایید.

حضوردلالان و برنج‌های تقلبی

یکی از کشاورزان قائمشهری گفت: سودجویان و دلالان برنج‌های خارجی مثل پاکستانی و هندی را وارد استان می‌کنند و با کمک برخی از کارخانه‌داران این محصول را با برنج‌های خوش عطر و بو مخلوط می‌کنند و به نام برنج استان در بازار می‌فروشند.

«محمد ابراهیمی» افزود: این کار معمولا در فصل برداشت اتفاق می‌افتد. آنها از این برنج‌های تقلبی سود فراوان می‌برند. شما فرض کنید برنج خارجی که حدود۷هزار تومان است با برنج طارم که ۱۷ هزار تومان است مخلوط شود، چقدر در این میان سود به جیب واسطه می‌رود، اما کشاورز برنج را دست اول و بدون تقلب با کمترین قیمت تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: دولت باید کشاورزان را حمایت کند و برنج وارداتی را محدود کند. ازطرفی قدرت خرید مردم نیز پایین آمده است، وقتی برنج خارجی که ارزان‌تر است وارد می‌شود، حتی اگر کیفیت آن پایین هم باشد در فروش کمتر برنج محلی تاثیرگذار است. با واردشدن برنج ما چگونه از پس هزینه‌های خود برخواهیم آمد؟ هزینه‌هایی مانند دستمزد شالیکاران و نشاکاران هم درنظر بگیرید که با توجه به گرانی‌ها و تورم افزایش چشمگیری داشته است.

تحریم و گرانی ارز

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج نیز درگفت و گو با همشهری‌آنلاین گفت: هزینه‌های تولید برنج نسبت به سال گذشته بالا رفته و بیشترین هزینه تولید مربوط به هزینه کارگران در مرحله نشاء، برداشت و عملیات زراعی است.

«جمیل علیزاده شایق» افزود: تحریم و گرانی ارز به تبع در این افزایش قیمت‌ها نقش داشته است. افزایش قیمت کود و سم و دستمزد بالای کارگران همگی دست به دست هم داده‌اند که تا حدود ۴۰ درصد هزینه‌های تولید افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که به تازگی در مهرماه مسئولان جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند که ما در تولید برنج خودکفا شده‌ایم، اگر خودکفا شده‌ایم برای چه برنج وارد می‌کنیم؟ در تیر و مردادماه به راحتی می‌شد سطح کشت و میزان تولید را پیش‌بینی کرد، تولیدی که کفاف نیاز کشور را می‌دهد.  وزارت جهاد کشاورزی دراین شرایط خوب تولید باید واردات برنج را ممنوع می‌کرد تا کشاورزان آسیب نبینند، اما به جای این کار در اواخر شهریور ۲۰۰ هزار تن برنج در انبارها را ترخیص کرد. همچنین در شش ماهه نخست امسال نیز معادل ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد، در حالی‌که نیاز کشور به این محصول با تولید داخل تامین می‌شد. ورود برنج خارجی به کشور جز انباشت برنج در انبارها، هدر رفتن زحمات کشاورزان و خارج شدن ارز از کشور نتیجه‌ای دیگر ندارد.

کد خبر 474416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha