دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از توقف فعالیت‌های غیرضروری و شبانه مجموعه معادن سنگان در خواف به خاطر گزارش حضور پلنگ در این محدوده و با هدف حفاظت از این گونه حیوانی خبر داد.

پلنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تورج همتی افزود: چندی پیش فیلمی در مورد مشاهده حضور یک قلاده پلنگ در این منطقه منتشر شد که منجر به پیگیری حفاظت از این گونه شد.

وی ادامه داد: این مجموعه معدنی در حاشیه محدوده زیستگاهی و قلمرو پلنگ در حال فعالیت است و مشاهده این گونه باشکوه در آن منطقه دور از انتظار نیست از این رو کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش این اداره کل پس از دریافت گزارش مشاهده پلنگ، به اتفاق محیط‌بانان شهرستان خواف به منظور پایش شبانه به محل محدوده معادن سنگان خواف مراجعه و با بررسی مسیرهای محتمل تردد پلنگ، قفس استاندارد زنده گیری را مستقر کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: کارشناسان مستقر در محل پس از ۴ مرحله پایش محدوده، پلنگ را مجددا در محل مشاهده و از این حیوان تصویربرداری کردند. این در حالیست که توصیه‌های لازم در خصوص توجه به زیستگاه و قلمرو پلنگ، رعایت جوانب احتیاط، تجهیزات انفرادی و سایر پیش‌بینی‌های لازم در نشستی با حضور مسئولان و کارشناسان واحدهای معدنی مستقر در محدوده  ارائه شد همچنین شرکت‌های معدنی منطقه برای تهیه تجهیزاتی همچون قفس استاندارد زنده‌گیری و دوربین تله‌ای، برگزاری کارگاه آموزشی و انجام طرح مطالعاتی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی گفت: در نشست‌های متعدد با مسئولان واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست واحدهای صنعتی و معدنی منطقه، توقف فعالیت شبانه معادنی که محل تردد پلنگ در آنها مشخص شده است تا پایان زمستان مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد از حضور غیر ضروری افراد غیر مرتبط ممانعت و تجهیزات انفرادی همچون شوکر، افشانه و اشعه لیزر برای حفاظت شخصی محیط بانان و پرسنل معدن در اختیار آنان قرار گیرد.

همتی از نصب تابلوهای هشدار دهنده با محوریت حفظ حیات وحش منطقه در مسیرهای تردد، آموزش عمومی برای آن دسته از پرسنلی که ممکن است ارتباط مستقیم با پلنگ داشته باشند، فراهم سازی امکان استقرار محیط بانان درمنطقه، استقرار بیش از ۱۰ دوربین تله‌ای با هماهنگی و نظارت کامل اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان دیگر توافق‌های این نشست نام برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: انجام مطالعات پژوهشی و میدانی با عنوان برنامه‌های میان مدت نیز مورد موافقت قرار گرفته است که دراین خصوص می‌توان به برنامه‌ریزی مدیریت زیست محیطی (EMP) و ارائه برنامه مدیریت راهبردی (SEA) ویژه معادن سنگان خواف، مطالعه بررسی مطلوبیت زیستگاه و ارائه راهکارهای حفاظتی پلنگ در محدوده یاد شده و مطالعات بررسی تنوع فونستیک و فلورستیک محدوده سنگان خواف و محدوده برداشت و محدوده اکتشافی اشاره کرد.

کد خبر 474263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha