مطالعات نشان می‌دهد ویروس ایدز یا اچ‌آی‌وی موجب اختلال در رشد عصبی شده و بر نحوه یادگیری، استدلال و عملکرد مغز کودک تاثیر می‌گذارد.

brain hiv

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، در حال حاضر اکثریت زیادی از کودکان صحرای افریقا مبتلا به اچ‌آی‌وی  هستند. در حالی که درمان ضدویروسی فوری با «داروهای ضد رترو ویروسی»  (ART) تضمین می‌کند که کودکان قرارگرفته در معرض HIV کمتر با نتایج مرگبار روبرو می‌شوند، اما مطالعات نشان می‌دهد این ویروس همچنان می‌تواند بر مغز آنها تأثیر گذارد.

در این مطالعه، محققان دانشگاه ایالتی میشیگان عملکرد عصبی-روانشناختی سه گروه از کودکان ۵ تا ۱۱ ساله را بررسی کردند: کودکانی که قبل از تولد مبتلا به HIV شده و تحت درمان ARTبودند، آنهایی که در معرض ویروس اچ‌آی‌وی بودند اما اچ‌آی‌وی منفی بودند؛ و آنهایی که هیچوقت در معرض اچ‌آی‌وی قرار نگرفته بودند.

بیماری - ایدز

محققان متوجه شدند کودکان مبتلا به اچ‌آی‌وی حتی با وجود انجام درمان‌های اولیه و مراقبت‌های خوب پزشکی، با چالش‌های جدی عصبی-شناختی مواجه بودند.

«مایکل بویوین»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم کودکان مبتلا به اچ‌آی‌وی در زمینه برنامه ریزی و فکرکردن با مشکلاتی روبرو هستند که تفاوت‌شان در این زمینه با سایر کودکان به مرور زمان افزایش می‌یابد چرا که این مهارت‌ها در کودکان عادی در طی سال‌های مدرسه رشد می‌کند.»

محققان عنوان می‌کنند احتمالاً انجام اقدامات درمانی بلافاصله از ۶ ماهگی این گروه از کودکان کافی نیست و فقط به زنده و سالم‌تر ماندن آنها در مقایسه با کودکان بیماری که تحت درمان قرار نگرفته اند، کمک می‌کند. از این رو محققان بر انجام اقدامات درمانی زودتر به منظور بهبود نتایج بلندمدت عصبی شناختی تاکید دارند.

کد خبر 474254
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha