شورای اسلامی شهر قم با رد لایحه اخذ مجوز تولید ارز دیجیتال، تولید رمز ارز را از دستورکار شهرداری خارج کرد.

ارز دیجیتال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم دوشنبه ۹ دی در یکصد و بیست و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورا  در ساختمان شهید باکری، در دفاع از ضرورت ورود مدیریت شهری قم به تولید ارز دیجیتال، گفت: حرکت در مسیر ایجاد شهر هوشمند و هوشمندسازی قم نیاز به لوازمی دارد که یکی از آنها، ارز دیجیتال است.

محسن رنجبر گفت: با توجه به شرایط تحریمی، از اوایل امسال موضوع تولید ارز دیجیتال درکشور شدت گرفته و ارزش افزوده خوبی برای کشور داشته‌است. این در حالیست که دولت به جای کمک، دراین زمینه مانع تراشی و پس ازماه‌ها اختلاف تولید رمز ارز را منوط به مجوزهایی کرد.

وی ادامه داد: ازسال گذشته که تولید ارز دیجیتال نیاز به مجوز نداشت، به صورت آزمایشی یک واحد تولید ارز دیجیتال دریکی از سازمان‌های شهرداری قم ایجاد و به لحاظ ارزش افزوده، دارای ارزش افزوده مناسبی نیز بود ولی این موضوع تنها به تولید ارز دیجیتال محدود شد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم بیان کرد: یکی از ابزارهای مهم برای تقویت شهر هوشمند، تولید ارز دیجیتال است و با توجه به اینکه با مصوبه شورای شهر هر لحظه امکان جلوگیری از تولید رمز ارز توسط شهرداری قم وجود دارد، پیشنهاد ما این است که این مجوز داده شده تا شهرداری از این فناوری روز دچار عقب افتادگی نشود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم، نیز دراین جلسه با اشاره به لایحه اخذ مجوز تولید ارز دیجیتال توسط شهرداری قم گفت: تلاش برای درآمدهای پایدار و نوین و همچنین تسهیل درمبادلات در راستای ایجاد شهر هوشمند از جمله اهداف این لایحه است.

مجید اخوان افزود: این لایحه پس از بررسی‌های مختلف در کمیسیون تخصصی رد شد. همچنین ورود شهرداری به این موضوع و درگیر شدن به حواشی این کار، محل تردید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بود و این لایحه در نهایت پس از بررسی به تصویب این کمیسیون قرار نگرفت.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم، هم در این جلسه با اعلام موافقت خود نسبت به ورود شهرداری قم به موضوع تولید ارز دیجیتال گفت: تولید ارز دیجیتال با توجه به شرایط کشور، مقرون به صرفه و موجب درآمد پایدار برای شهرداری می‌شود که بر این اساس محروم کردن شهرداری از این موضوع درست نیست.

روح الله امراللهی تاکید کرد: حمایت شورای اسلامی شهر قم از ورود شهرداری به درآمدهای پایدار ضرورت دارد و تولید ارز دیجیتالی در زمانی که این استان برای تامین قطعات قطار شهری این شهر نیاز به واردات از خارج کشور دارد، ظرفیتی مناسب برای شهرداری ایجاد می‌کند. همچنین با توجه به ورود کشورهای مختلف به حوزه تولید ارز دیجیتال در سال‌های اخیر، ضروری است که شهرداری قم خود را از این ظرفیت نکند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با بیان اینکه ارز دیجیتال درحوزه عملکرد شهرداری نیست گفت: اگرچه با توجه به شرایط کشور، تولید ارز دیجیتال منجر به درآمدهای پایدار برای شهرداری می‌شود ولی این موضوع از جمله وظایف این نهاد نیست.

محسن محرری افزود:با توجه به اینکه این طرح درآمدی خرد برای شهرداری محسوب می‌شود و ازطرفی به دلیل چارچوب‌های قانونی، حاشیه‌هایی برای آن ایجاد می‌کند، ورود شهرداری به این زمینه به صلاح نیست.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد آتش زر، عضو شورای شهر قم نیز دراین جلسه با اشاره به لایحه اخذ مجوز تولید ارز دیجیتال توسط شهرداری قم گفت: هیچ یکی از اعضای شورای اسلامی شهربا ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری مخالف نیست ولی لایحه تولید ارز دیجیتال دارای ابهام‌های مختلف است.

وی افزود: ارزش ارز دیجیتال در ماه‌های گذشته ۴۰ درصد افت داشته که این ریسک ورود به آن  را بسیار بالا برده‌است.

در نهایت لایحه اخذ مجوز تولید ارز دیجیتال درشهرداری قم به رای گذاشته شد که با توجه به رد این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم، اعضا نیز با رد آن موافقت کردند.

در این جلسه همچنین با رای اعضا، محسن اخوان رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم به عنوان نماینده این شورا در کمیسیون تعیین ارزش معاملاتی املاک استان قم انتخاب شد.

کد خبر 474234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha