رئیس انجمن صنفی سردخانه‌داران آذربایجان غربی گفت: برای ساخت سردخانه در استان پروانه ساخت داده می‌شود که بیش از حد نیاز استان است و این موضوع کشاورزی استان را دچار مشکل می‌کند.  

سردخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان «مراد آقابالازاده»، رئیس انجمن صنفی سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تشریح آخرین وضعیت سردخانه‌های استان اظهار کرد: ظرفیت این سردخانه‌ها بیشتر از حد نیاز است با این حال خارج از ظرفیت‌های تولید میوه استان، برای ساخت سردخانه در استان پروانه ساخت داده می‌شود که این موضوع صنعت کشاورزی استان را دچار مشکل می‌کند.

وی گفت: ۳۴۵ واحد سردخانه در استان ظرفیت بارگیری بیش از یک میلیون تن محصول را دارند. ۷۶۰ هزار تن از سیب تولیدی در استان در سردخانه‌های استان نگهداری می‌شود و تنها ۴۰ هزار تن آن جذب بازار شده است و حدود ۹۵ درصد از تولید این محصول کشاورزان روی دستشان مانده است.  
 
آقابالازاده کاهش قیمت، جلوگیری از صادرات، ازدیاد تولید محصول در استان را از عمده عوامل این موضوع دانست و بر توجه بیشتر مسئولان استانی برای حل این مشکلات و تسهیل در صادرات سیب تاکید کرد.  
 
رئیس انجمن صنفی سردخانه‌داران آذربایجان ‌غربی گفت: میزان تولید سیب در استان حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که حداکثر ۸۰۰ هزار تن آن در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند و همیشه فضای خالی در سردخانه‌ها وجود دارد.  
 
در حالی که ظرفیت سردخانه‌های استان از ظرفیت تولید سیب در استان بیشتر است، «پرویز تومرایی»، مدیر صنایع تبدلی و غذایی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگاران، از احداث چندین سردخانه به ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در مناطق مختلف آذربایجان غربی خبر داد.  
 
وی گفت: سردخانه در استان آذربایجان غربی اشباع شده است اما براساس اصل ۴۴ قانون اساسی منعی برای صدور مجوز ساخت سردخانه در استان وجود ندارد.  
 
تومرایی استان آذربایجان غربی را قطب سردخانه‌های کشور عنوان کرد و گفت: بیش از یک سوم از ظرفیت سردخانه‌های کشور در این استان است و شهرستان ارومیه با ۱۹۰ باب سرخانه با ظرفیت بیش ۳۵۰ از هزار تن بیشترین سردخانه‌های استان و کشور را داراست.  
 
انجمن صنفی سردخانه داران استان تحت پوشش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی است که از سال ۷۴ با عضویت ۳۵ سردخانه در استان کار خود را آغاز کرده و از ۳۴۵ سردخانه موجود در استان فقط ۴۷ سردخانه عضو این انجمن نیستند. 

کد خبر 474204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha