معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران با انتقاد از تاخیر پیمانکار دلفیناریوم برج میلاد در خوداظهاری گونه‌های این مجموعه و اعلام مرگ یک قطعه دلفین، گفت: پیمانکار در این قضیه مسئول است. نتیجه نمونه‌برداری از جسد دلفین آماده شده اما پیمانکار از ارائه آن به محیط زیست خودداری کرد.

مهرداد كتال محسني

مهرداد کتال محسنی در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین در پاسخ به اینکه مرگ دلفین در دلفیناریوم برج میلاد چه زمانی به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است، گفت: مرگ دلفین در دلفیناریوم برج میلاد روز سه‌شنبه ۳ دی ماه از سوی یکی از خبرنگاران به اداره کل محیط زیست استان تهران انعکاس داده شد. بلافاصله پس از کسب این خبر، در غروب روز سه‌شنبه، گروهی از کارشناسان و مدیران سازمان مرکزی و اداره کل محیط زیست استان تهران به محل دلفیناریوم اعزام شدند که به دلیل بسته بودن این مجموعه، دوباره ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه برای بازدید مراجعه کرده و  پس از حدود یک ساعت معطلی موفق به بازدید و آغاز کردن بررسی شدند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران افزود: پیمانکار دلفیناریوم، نامه‌ای را با امضای مدیرمسئول دلفیناریوم برج میلاد به تاریخ ۳ دی ماه تنظیم کرده و البته نامه را چهارم دی ماه به صورت دستی به محیط زیست تحویل داد. در این نامه، تعداد گونه‌های موجود در دلفیناریوم برج میلاد را یک دلفین و یک شیر دریایی کالیفرنیایی اعلام کرده و از تلف شدن یک قطعه دلفین خبر داده‌اند. در صورت جلسه اعلام کرده‌اند که این دلفین ساعت ۰۷:۲۰ صبح ۲۹ آذر ماه ۹۸ تلف شده است.

وی تصریح کرد: پیمانکار دلفیناریوم در حالی تلف شدن یک قطعه دلفین را با چند روز تاخیر به محیط زیست اعلام کرده است که موظف هستند هر سه ماه یک بار خوداظهاری کنند که متاسفانه این خوداظهاری صورت نگرفته است. اگر زمان ۲۹ آذر ماه را به عنوان روز مرگ دلفین در نظر بگیریم، در گزارش فصل پائیز یعنی حداکثر تا ۳۰ آذر ماه باید موضوع را به محیط زیست منعکس می‌کردند اما پیمانکار پس از مراجعه گروه کارشناسان و مدیران محیط زیست، نسبت به انعکاس موضوع اقدام کرده است. این منطقی نیست که محیط زیست با گزارش خبرنگار از موضوع مطلع شود.

کتال محسنی افزود: پیمانکار دلفیناریوم مسئول بوده و نیاز است که مستندات را شفاف به محیط زیست اعلام کند. حتی آب محل نگهداری دلفین باید آنالیز شود و به محیط زیست ارائه شود و گونه‌ها در دوره زمانی خاص توسط دامپزشک معاینه شده و نتایج گزارش‌ها را به محیط زیست اعلام کنند.  

معاون اداره کل محیط زیست استان تهران درباره اینکه آیا بررسی بر روی جسد دلفین صورت گرفته است، گفت: جسد دلفین از سوی پیمانکار به یک آزمایشگاه طرف قرارداد منتقل و از جسد نمونه‌برداری صورت گرفته است. این آزمایشگاه باید مورد اعتماد سازمان دامپزشکی باشد.

وی درباره نتیجه این آزمایش، گفت: نتیجه نمونه‌برداری را روز یکشنبه آوردند اما در اثر اختلافاتی بر سر مرجع نمونه‌برداری، نتیجه را به محیط زیست ارائه نکردند. این مسائل اختلافی، منحرف کردن موضوع و فرافکنی است. بنابراین اداره کل محیط زیست استان تهران امروز طی نامه‌ای رسمی می‌خواهد که نتیجه نمونه‌برداری را به محیط زیست تحویل دهند. انتظار این است که اول نتایج نمونه‌برداری را به محیط زیست ارائه دهند تا زمان دقیق تلف شدن دلفین مشخص شود.

کتال محسنی در پاسخ به اینکه اگر پیمانکار از ارائه نتیجه نمونه‌برداری امتناع کند چه اقدامی در قبال پیمانکار متصور است، اظهار کرد: موضوع را به سازمان مرکزی محیط زیست منتقل می‌کنیم. اداره کل محیط زیست اگر همان روز وقوع مرگ دلفین، در جریان این اتفاق قرار می‌گرفت، برای نمونه‌برداری اقدام می‌کرد و اکنون هم اگر جسد فاسد نشده باشد و نیاز باشد، محیط زیست رأسا برای نمونه‌برداری اقدام خواهد کرد. ضمن اینکه گروه بازدیدکننده از محل نگهداری دلفین‌ها، هیاتی متشکل از کارشناسان، متخصصان و مدیران محیط زیست اعم از رئیس گروه پستانداران دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس گروه بیماری‌های سازمان حفاظت محیط زیست و ... بوده‌اند و اگر نیاز بود در همان روز چهارم دی ماه دستورهای لازم برای نمونه‌برداری توسط محیط زیست را صادر می‌کردند.

معاون اداره کل محیط زیست استان تهران، سن دلفین تلف‌شده را ۹ ساله اعلام کرد.

کد خبر 474175
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    0 0
    حيف اين حيوانات كه به دست يك مشت ... افتاده اند