یکی از خدمات سازمان پزشکی قانونی کشور در بخش معاینات بالینی، معاینات مربوط به اهدای جنین است که سالانه به طور میانگن ۳ هزار مراجعه را شامل می‌شود.

پزشک

به گزارش همشهری آنلاین، زوجینی که متقاضی دریافت جنین اهدایی هستند، برای ارزیابی سلامت خود به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند تا در صورت تأیید سلامت، جنین اهدایی را دریافت کنند و بتوانند صاحب فرزند شوند.

زوجین متقاضی اهدای جنین باید با در دست داشتن نامه از مراجع قضایی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کنند و پذیرش ‌شوند. مدارک مورد نیاز برای ارائه پذیرش، شامل کارت شناسایی معتبر و نامه مرجع قضایی است که از افراد اخذ و برای آنان پرونده تشکیل می‌شود.

  • ارزیابی سلامت جسمی و روانی زوجین

کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور در این رابطه به ایرنا گفت: یکی از خدمات سازمان پزشکی قانونی در بخش معاینات بالینی، معاینات مربوط به اهدای جنین است که به طور متوسط سالانه حدود ۳ هزار مراجعه را در بر می‌گیرد.

آسیه جعفری افزود: زوجینی که متقاضی دریافت جنین اهدایی هستند، برای ارزیابی سلامت جسمی و روانی به پزشکی قانونی ارجاع می شوند که پس از بررسی‌های کارشناسی، در صورت تأیید سلامت برای آنان گواهی صادر می‌شود.

وی در مورد روند و مراحل این معاینات در مراکز پزشکی قانونی گفت: پذیرش و ثبت استعلام مرجع که در این مرحله، زوجین متقاضی اهدای جنین با در دست داشتن نامه از مراجع قضایی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه و پذیرش می شوند و مدارک مورد نیاز برای ارائه به پذیرش شامل کارت شناسایی معتبر و نامه مرجع قضایی است که از افراد اخذ و برای آنان پرونده تشکیل می‌شود.

جعفری افزود: مرحله بعد شامل ارجاع به پزشک و بررسی سلامت زوجین است که در این مرحله، در مراکز پزشکی قانونی علاوه بر ارزیابی سلامت عمومی، ناتوانی باروری زوجین و توانایی زوجه برای حمل جنین بررسی می‌شود و در این خصوص پزشکی قانونی از مرکز ناباروری استعلام می‌کند و گواهی ارائه‌شده از این مرکز نیز باید به تأیید پزشک متخصص زنان رسیده باشد.

  • صدور گواهی سلامت

کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: سلامت جسمی و روانی زوجین با انجام معاینات، آزمایش‌ها و تست های مربوط بررسی می‌شود تا سلامت متعارف آنان تأیید شود و آزمایش‌های مربوط به عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان نیز توسط پزشک بررسی و نتیجه آن به مرجع قضایی اعلام می‌شود.

جعفری گفت: صدور گواهی و ارسال آن به مرجع قضایی از دیگر مراحل این معاینات است که در صورت تأیید سلامت متعارف زوجین، عدم اعتیاد آنان و توانایی زوجه در حمل جنین و نیز توانایی آنها در نگهداری از کودک، پزشکی قانونی برای آنان گواهی سلامت صادر می‌کند و آن را به مقام قضایی ارسال می کند و در صورت وجود مشکل در سلامت جسمی، روانی یا اعتیاد هر یک از زوجین، مراتب به مرجع قضایی اعلام می‌شود.

‌کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی خاطر نشان کرد: الان بنا به نظر دادگاه امور حسبی، در تهران معاینات روان‌پزشکی زوجین متقاضی دریافت جنین اهدایی در مراکز ناباروری انجام می‌شود، اما در سایر استان‌ها این بخش هم بر عهده پزشکی قانونی است.

  • افزایش آمار معاینات

کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آمار معاینات اهدای جنین در از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه سال جاری گفت: در این بازه زمانی ۱۳۵۰ زوج متقاضی دریافت جنین اهدایی در مراکز پزشکی قانونی معاینه شدند.

جعفری افزود: آمار معاینات اهدای جنین در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۸ درصد بیشتر شده و استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و فارس بیشترین آمار مراجعان را داشتند.

  • روش‌ پیشرفته برای درمان ناباروری

اهدای تخمک و جنین یکی از روش‌های پیشرفته درمان ناباروری است که با استفاده از فناوری‌های نوین زیستی انجام می‌ شود. در این روش از تخمک یا جنین یک زوج برای باروری زوج دیگر استفاده می‌شود.

ایران در زمینه ارائه درمان ناباروری در منطقه پیشرو بوده و مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون «نحوۀ اهدای جنین به زوجین نابارور» در سال ۱۳۸۲ آن را قانونی اعلام کرده است.

مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا یکی از مراکزی است که نقش مهمی در انتقال این فناوری به کشور و آموزش آن به متخصصان داشته و در زمینۀ انجام پژوهش و برگزاری سمینارهای علمی، اخلاقی، حقوقی و فقهی پیرامون اهدای جنین در کشور پیشگام است.

کلینیک درمان‌های جایگزین مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا توانسته با تأسیس نخستین بانک جنین اهدایی در کشور و دستیابی به آمار بالای موفقیت درمان، مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا را به‌عنوان یک مرکز ممتاز و مرجع در این زمینه در کشور و منطقه مطرح کند.

یکی از علل مهم ناباروری، نبودِ تخمک یا اسپرم مناسب یا هردو برای باروری است. به طوری که پس از بررسی‌های مختلف مشخص می‌شود که زن به دلایل مختلف به عنوان مثال یائسگی زودرس یا اختلالات کروموزومی، تخمک مناسب برای تشکیل جنین ندارد و درمان‌های دیگر نیز برایش بی‌نتیجه است. در این موارد می‌توان از تخمک زن دیگری برای تشکیل جنین استفاده کرد.

یکی دیگر از دلایل اهدای جنین مردانی هستند که دچار اختلالات اسپرم می‌شوند. یعنی به دلایلی مثل واریکوسل شدید، اسپرم مناسب برای بارور کردن تخمک ندارند. در این مورد هم به دلیل ممنوعیت شرعی اهدای اسپرم، از جنین اهدایی استفاده می‌شود.

در مواردی هم که زوجین مشکل ناباروری ندارند، یعنی ممکن است به صورت طبیعی هم بتوانند بچه‌دار شوند، اما خطر انتقال بیماری‌های ژنتیکی به جنین وجود دارد، استفاده از جنین اهدایی روشی است که با استفاده از آن می‌توان از تولد یک نوزاد مبتلا به بیماری یا ناهنجاری شدید ژنتیکی جلوگیری کرد.

کد خبر 474107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha