سال ۲۰۱۹ در حالی به روزها و ساعت‌های پایانی می‌رسد که آمار کشت و کشتار آن در تاریخ آمریکا به رقمی تکان‌دهنده رسیده است و در ۴۱ حادثه تروریستی بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند.

كشتار جمعي در آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هر چند آمار کلی قربانیان جرم و جنایت و قتل در سال ۲۰۱۹ کاهشی چشمگیر داشت اما در ۳۳ مورد از ۴۱ مورد حادثه تروریستی از سلاح گرم استفاده شد. نتیجه این کشتارهای جمعی ۲۱۱ کشته بود که در تاریخ معاصر آمریکا نظیر آن یافت نمی‌شود.

بر اساس آماری که اسوشیتدپرس، یواس‌ای تودی و دانشگاه نورث‌ایسترن جمع‌آوری و منتشر کرده‌اند، در ۳۳ مورد از ۴۱ حادثه کشتار جمعی سال رو به پایان از سلاح گرم استفاده شده است. کشتار جمعی حادثه‌ای است که در آن دست‌کم چهار نفر یا بیشتر (جز فرد شلیک‌کننده و مهاجم) کشته شده باشند و ۴۱ مورد کشتار جمعی بیشترین تعداد در یک سال از زمان جمع‌آوری آمار از سال ۲۰۰۶ به بعد است.

پژوهش‌های پیشین با سابقه بیشتر نشان می‌دهد از دهه ۱۹۷۰ هم هرگز در یک سال میلادی به اندازه سال ۲۰۱۹ حادثه کشتار جمعی در آمریکا رخ نداده بود و بیشترین تعداد به سال ۲۰۰۶ با ۳۸ مورد مربوط می‌شود. آمار کشته‌های ناشی از حمله‌های مسلحانه در سال جاری چنان زیاد و تکان‌دهنده بود که مساله کنترل سلاح به مناظره‌های انتخاباتی هم راه یافت و جو بایدن، نامزد پیشنهاد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ روز شنبه به آن اشاره کرد.

با اینکه بسیاری از سیاستمداران آمریکایی از جمله نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری موافق ممنوع شدن استفاده از اسلحه تهاجمی هستند اما این فقط مایک بلومبرگ، شهردار پیشین نیویورک و میلیاردر سرشناس است که سیاست کنترل سلاح را در برنامه‌های خود در نظر گرفته و خواستار اعمال نظام ملی مجوز حمل سلاح، بررسی شدید پیشینه دارندگان سلاح و تصویب قوانینی شده است که به دادگاه‌های محلی اجازه می‌دهد سلاح افراد خطرناک را توقیف کند.

از نظر تعداد قربانیان همچنان سال ۲۰۱۴ با داشتن ۲۲۴ کشته صدرنشین سال‌های پرتلفات در حوادث کشتار جمعی است. در آن سال مرگبارترین کشتار جمعی در تاریخ معاصر آمریکا در کنسرتی در لاس‌وگاس رخ داد. کالیفرنیا با وجود داشتن قوانین سختگیرانه استفاده از سلاح با هشت کشتار جمعی در ایالات متحده صدرنشین شد و سال ۲۰۱۹ تقریبا نیمی از ۵۰ ایالت آمریکا دست‌کم یک کشتار جمعی را تجربه کردند.

نخستین کشتار جمعی ۲۰۱۹ درست ۱۹ روز پس از آغاز سال رخ داد؛ جایی که یک مرد ۴۲ ساله با تبر به مادر، پدرخوانده، نامزد و دختر ۹ ماهه خودش حمله کرد و همه را کشت. در پایان هم فرد مهاجم با شلیک پلیس کشته شد و ماجرا خاتمه یافت. این حادثه یکی از ۱۸ کشتار جمعی با قربانی شدن اعضای خانواده و یکی از شش حادثه بدون استفاده از سلاح گرم بود. مهاجمان در این موارد از تبر، چاقو و آتش استفاده کردند.

۹ مورد کشتار جمعی با شلیک گلوله در مکان‌های عمومی رخ داد و دیگر موارد در خانه، محل کار یا کافه بود. تقریبا در تمام موارد حادثه‌هایی به سرخط خبرها راه یافتند که در مکان‌های عمومی اتفاق افتاده بودند. بیشتر حادثه‌ها مربوط به کشتار افرادی می‌شد که همدیگر را می‌شناختند یا مربوط به درگیری‌های خانوادگی یا خشونت گروه‌های درگیر در قاچاق مواد مخدر بودند. برخی هم مربوط به کسانی می‌شد که خشم خود را سر همکاران یا اعضای خانواده خالی کردند.

کد خبر 474037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha