دادسرای ارشاد، پرونده فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر را برای رسیدگی به اتهاماتی همچون معاونت در افساد فی‌الارض به دادگاه انقلاب ارسال کرد.

سحر تبر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعید دهقان وکیل مدافع فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر، درباره آخرین وضعیت پرونده وی در دادگاه اظهار کرد: بعد از مطالعه پرونده فاطمه خویشوند، بنده و همکارم (پیام درفشان) به این نتیجه رسیدیم که تداوم بازداشت این نوجوان نه‌تنها ضرورتی ندارد، بلکه از فلسفه قانونی بازداشت و نیز منطق قضایی به دور است. به همین دلیل، طی لایحه‌ای مستند و مستدل، تقاضای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه را تقدیم دادگاه کردیم و اکنون در انتظار اتخاذ تصمیم شایسته قانونی از سوی مرجع قضایی هستیم.

این وکیل دادگستری با بیان این‌که پرونده موکلش از سوی دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شده است، افزود: تاریخ تولد موکل من گویای این واقعیت است که اگرچه در تاریخ دستگیری بالای ١٨ سال داشته، اما از آنجا که بنیان پرونده‌ تشکیل‌شده برای تعقیب به استناد اقداماتی است که در زمان وقوع‌شان وی هنوز به سن قانونی رشد نرسیده بود و در واقع کودک محسوب می‌شده، اساسا و بر فرض وقوع جرم و ضرورتِ تعقیب و تشکیل پرونده قضایی، این اقدام برای کودکان و نوجوانانی در این سن به طور مطلق در صلاحیت دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان است.

دهقان گفت: صرف‌نظر از این‌که صدا و سیما با چه مجوزی و بر اساس چه منطقی، پیش از اثبات اتهام وارده، اقدام به پخش برنامه‌ای با محوریت موکل کرده، آنچه مسلّم است این‌که اولا حتی در همان برنامه نیز بر سوابق بیماری فاطمه خویشوند که گویای نظر روانپزشک متخصص در تلویزیون بوده، تاکید شده است. ثانیا تمامی اسناد و مدارک روانپزشکی موجود در مورد موکل نشان می‌دهد که حتی سال‌ها پیش از رسیدن به سن قانونی رشد، مبتلا به افسردگی عمده و سایکوز بوده و به همین دلیل در سال ٩٤ در بیمارستان الغدیر بستری شده است. همچنین او بعدها و باز هم پیش از رسیدن به ١٨ سالگی، به دلایل مشابه، در بیمارستان فوق تخصصی روانپزشکی ٥٠٥ نزاجا و نیز بیمارستان روانپزشکی میمنت بستری بوده است.

وکیل فاطمه خویشوند ادامه داد: این وضع و شرایط بیماری، با توجه به تاکید روانپزشکان متخصص بر استفاده از داروی ترامادول و ضرورت مراقبت‌های ویژه پزشکی برای جلوگیری از حملات بیماری، نشان می‌دهد که نه‌تنها به دلیل صغر سن، بلکه حتی به دلیل شرایط حاکم بر بیماری خاص، جای موکل در زندان نیست و نگرانی خانواده موکل و ما به عنوان وکلای او از این منظر باید تحلیل شود.

وی اظهار کرد: در واقع، با توجه به مجموع این شرایط و تاکید بر این‌که موکل در زمان ارتکاب افعال مورد نظر فاقد سن قانونی رشد بوده و بنا بر اسناد موجود و اذعان برنامه تلویزیونی دارای بیماری به حدی است که بارها مرتکب خودزنی‌های شدید ناشی از افسردگی عمیق و اختلال چندشخصیتی شده است که این وضعیت مورد تایید مرجع پزشکی قانونی نیز قرار گرفته و در پرونده موجود است، حداقلِ انتظار از دادسرا این بود که وقتی به هر دلیل اقدام به آزادی تمامی متهمین دیگر پرونده کرده، نسبت به فک قرار بازداشت موکل که در زمان ارتکاب اعمال هم فاقد سن قانونی و هم دارای بیماری روانی بنا بر تایید پزشکی قانونی بوده است، اقدام کند.

دهقان افزود: اکنون که این اتفاق صورت نگرفته و موکل با توجه به بیماری و کودکی با رنج فراوان در زندان به سر می‌برد و به نظر می‌رسد پرونده با وجود تعدد متهمین تا صدور حکم قطعی نیازمند زمان طولانی باشد، دادگاه می‌تواند نسبت به تبدیل قرار تامین از بازداشت به وثیقه اقدام کند تا ضمن تضمین حمایت قانونی از اشخاص بیمار و نیز فاقد سن قانونی در زمان ارتکاب افعال، اهداف مندرج در دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه تامین و بدین ترتیب، با فک قرار بازداشت و امکان آزادی موکل، شرایط برای اقدامات درمانی فوری فراهم شود.

  • تفهیم اتهام 

پیام درفشان دیگر وکیل فاطمه خویشوند نیز گفت: باید توجه داشت در ماده یک قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۱ دی سال ۸۱ به طور صریح بیان شده است کلیه اشخاصی که به سن ۱۸ سال تمام هجری شمسی نرسیده‌اند از حمایت‌های قانونی مذکور در این قانون بهره‌مند می‌شوند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در نتیجه، برابر نوع نگرش ضابط پرونده که در راستای صیانت از امنیت روانی و اخلاقی کودکان و نوجوانان به دستگیری گسترده اشخاصی که از وضعیت سنی و روانی موکل سوءاستفاده می‌کردند اقدام کرده، سزاوار است برخورد حمایتی و مراقبتی از این نوجوان به عمل آمده و حداقل به طور موقت مانند سایر متهمین بالغ پرونده که همگی آزاد هستند با صدور قرار تامین به نحوی که در توان خانواده وی باشد، بتواند از محیط نامناسب زندان به‌ویژه این‌که نیازمند درمان نیز است، خارج شود.

درفشان بیان کرد: در راستای صیانت از امنیت روانی جامعه و منافع ملی کشور، به طور قطع باید از بروز بسترهای مشابه مانند واقعه غم‌انگیز سحر خدایاری مشهور به دختر آبی ممانعت کرد. می‌توان با اتخاذ سیاست قضائی متناسب با تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر رویکرد رأفت و رحمت‌محور با نوجوانی که بیمار نیز است، رفتار کرد و باید از احتمال تکرار این‌گونه وقایع که به جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه منجر می‌شود، دوری جست.

وی با بیان این‌که این پرونده در دادسرای ناحیه ۳۸ تهران موسوم به دادسرای امنیت اخلاقی تشکیل و توسط سرپرست دادسرا برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده است، افزود: با توجه به تعدد متهمین پرونده که قهرا به اطاله بیشتر مراحل و تشریفات دادرسی منجر می‌شود و در نتیجه تا صدور حکم قطعی زمان زیادی لازم خواهد بود، فک قرار بازداشت این متهم نوجوان که بر اساس قانون باید مورد اقدامات حمایتی و مراقبتی قرار گیرد و به درمان‌های تخصصی در محیط مناسب نیاز دارد، از مسئولین امر مورد تقاضاست.

به گفته درفشان، در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ارشاد، معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع به فاطمه خویشوند تفهیم شده است.

  • درباره متهم

فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر، چهره‌ معروف اینستاگرامی یا اصطلاحا شاخ اینستاست که ۱۳ مهر ماه امسال با دستور شعبه بازپرسی دادسرای ارشاد دستگیر و بازداشت شد. او متولد ۲۶ خرداد سال ۱۳۸۰ است و تا سوم راهنمایی درس خوانده و طبق آنچه در برنامه ۲۰:۳۰ پخش شد، پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند و با مادرش زندگی می‌کند. شهرت سحر تبر به خاطر عکس‌ها و فیلم‌های عجیب و غریبی است که از خود در اینستاگرام منتشر کرده است. او برای این کار به جراحی‌های زیبایی نامتعارف و گریم‌های ترسناک روی آورده بود. 

۳۰ آبان‌ ماه امسال بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم سیما در برنامه‌ای با عنوان «صریح درباره فرهنگ»، اعتراف‌های وی ضمن ابراز ندامت از اقداماتش پخش شد که بازخوردهای فراوانی نیز در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی داشت.

یکی از بخش‌های این برنامه به اظهارات سیما فردوسی روانپزشک و عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی اختصاص داشت که عنوان کرد رفتارهای این شخص ناشی از اختلال‌های روانی است و باید قبل از رسیدن به این وضعیت بحرانی مورد توجه و درمان قرار می‌گرفت. سوابق درمانی فاطمه خویشوند نیز حکایت از وجود بیماری روانی در وی داشت.

کد خبر 474018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha