دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و افزایش قیمت بنزین مشکلاتی برای جامعه صیادی ایجاد کرده که به گفته آنها هزینه‌ها را در کسب و کارشان بالا برده و حتی ممکن است سبب افزایش قیمت ماهی در بازار شود.

قایق صیادی

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: از ۲۴ آبان که قیمت بنزین در طرح مدیریت مصرف سوخت افزایش یافت، صنوف مختلف اعلام کردند که ممکن است با افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده کالاها یا خدمات مواجه شوند. افزایش ناگهانی قیمت بنزین از حدود یک ماه و نیم قبل بر کسب و کار صیادان چه در شمال و چه در جنوب کشور تاثیر زیادی گذاشته و آنان را با مشکلاتی مواجه کرده است. حدود ۹ هزار و ۵۰۰ صیاد در استان‌های گیلان، گلستان و مازندران پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در تامین بنزین با مشکلاتی مواجه شده‌اند.  

نادیده گرفته شدن صیادان در سهمیه‌بندی 

به گفته‌ «خشایار نوایی»،  مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران صیادان تنها قشری هستند که سهمیه‌ای به آنها اختصاص داده نشده است.  

وی گفت: کسب و کار صیادان از زمان سهمیه‌بندی بنزین مختل و میزان صید بسیار کم شده است.  

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران بیان کرد: صیادان از همان ابتدا کارت سوخت نداشتند و به صورت آزاد، سوخت مورد نیاز را تامین می‌کردند. پمپ‌بنزین‌ها هم به دلیل این‌که صیادان کارت نداشتند، به آنان سوخت نمی‌دادند.

نوایی درباره پیگیری برای حل مشکلات جامعه صیادان گفت: نامه‌هایی از سوی این اتحادیه به شیلات مازندران و وزارت کشور فرستاده شد، اما هنوز ابلاغی برای حل این مشکل دریافت نکرده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره استان ادامه داد: قبلا برای ۴ فروند قایق صیادی ۲۵۰۰ لیتر سهمیه اختصاص می‌یافت و روزانه ۳ تا ۴ بار پره‌کشی انجام می‌شد، اما از وقتی بنا بر اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بنزین سهمیه‌بندی شد، حداکثر روزی دو بار می‌توان پره‌کشی کرد، چون هر قایقی که به دریا می‌زند حداقل به ۶۰ لیتر بنزین نیاز دارد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط فصلی، نمی‌توان پره‌کشی اضافه انجام داد و باید منتظر بمانیم تا تصمیم نهایی گرفته شود.

نوایی بیان کرد: در لیست سهمیه‌بندی، صیادان تنها قشری هستند که اسمی از آنان برده نشده و هیچ‌ سهمیه‌ای ندارند.  

هر چند که صیادان مجبورند بنزین را آزاد خریداری کنند و این موضوع می‌تواند روی قیمت نهایی ماهی در بازار تاثیر بگذارد، اما طبق اظهارات مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران این وضعیت هنوز روی قیمت ماهی تاثیری نگذاشته است و این یعنی ضرر به جامعه صیادی.

بالارفتن هزینه جابه‌جایی

نوایی اظهار کرد: در حال حاضر جامعه صیادی متحمل هزینه‌های جابه‌جایی بیشتری نسبت به قبل شده‌ است. راننده‌ای که برای فرستادن ماهی به شهر ۵۰ هزار تومان از صیادان کرایه می‌گرفت، بعد از سهمیه‌بندی بنزین ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران ادامه داد: مدتی پیش در جلسه‌ای که به میزبانی سازمان شیلات ایران برگزار شد و کل تعاونی‌های اتحادیه سراسری استان شرکت داشتند، مشکلات با معاون شیلات ایران مطرح شد که طبق گفته وی، نامه‌نگاری‌هایی برای اختصاص سهمیه صیادان به وزارت کشور انجام شده است.

او افزود: تصمیم‌گیرنده نهایی وزارت کشور است و نامه هم برای وزارت کشور فرستاده شده است.

نوایی گفت: صیادان به شدت ناراضی و نسبت به این وضعیت معترض هستند. به طوری که برخی از آنها قصد داشتند برای بیان اعتراضشان به تهران بروند و تجمع کنند ولی از این افراد خواستیم منتظر تصمیم نهایی بمانند.

دریافت سهمیه طبق سنوات گذشته است

در حالی که مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی پره مازندران معتقد است صیادان به خاطر دیده‌نشدن در طرح سهمیه‌بندی بنزین با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران از اقدام‌های انجام شده برای حل مشکلات صیادان خبر می‌دهد و تاکید می‌کند که برای صیادان برنامه‌ریزی‌هایی شده که به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

 دکتر «قاسم کریم‌زاده» اظهار کرد: با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان و کشور در این زمینه مکاتبات متعددی انجام شده است. به زودی صیادان سهمیه بنزین را مثل سنوات گذشته دریافت   می‌کنند و مشکل برطرف می‌شود.

 معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان ادامه داد: مکاتبه‌ای با رئیس سازمان شیلات ایران هم انجام شده و رئیس این سازمان با مسئولان در وزارت کشور صحبت‌هایی کرده تا سهمیه سوخت   هم در شمال و هم جنوب کشور براساس کارت بنزین یا کارت اعتباری به صیادان اختصاص داده شود.

 وی اظهار کرد: البته هنوز تصمیم نهایی در این راستا گرفته نشده و امیدواریم به زودی به ما ابلاغ شود تا در اسرع وقت آن را به جامعه صیادی اعلام کنیم.  

کریم‌زاده گفت: صیادان برای دریافت سوخت در سایت newtejaratasan.niopdc.ir درخواست خود را ثبت و سهمیه را دریافت می‌کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان ادامه داد: براساس شرایط در ماه‌ها و فصول مختلف، میزان عملیات صیادی متفاوت است. به عنوان مثال در این ماه، میزان صید و صیادی پایین است و صیادان سوخت کمتری مصرف می‌کنند.  

قیمت مستقل بنزین صیادی

کریم‌زاده از پیگیری به منظور تعیین قیمتی مستقل برای صیادان گفت: پیگیر این هم هستیم که نرخ بنزین برای جامعه صیادی چه در شمال و چه در جنوب ۱۵۰۰ تومان باشد تا دریافت سوخت برای صیادان اقتصادی و به صرفه شود، اما در حال حاضر تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان افزود: اداره کل شیلات مازندران از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان و سازمان شیلات ایران و استانداری این قضیه را پیگیری می‌کند و نتیجه نهایی به زودی به جامعه صیادی اعلام خواهد شد.

البته براساس آخرین اظهارنظرها در مورد سهمیه بنزین صیادان، سهمیه ۱۲۰۰ لیتری برای قایق‌های صیادی با قیمت ۱۵۰۰ تومان است که برای صیادان استان‌های جنوبی اعلام شده و به نظر می‌رسد برای صیادان استان‌های شمالی نیز در نظر گرفته می‌شود. «کامران آتشین»، دبیر و سخنگوی اتحادیه صیادان کشور اعلام کرد که این نرخ و سهمیه برای صیادان نهایی شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

کد خبر 474004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha