رئیس مرکز مدیریت فوریت‌های پزشکی استان البرز گفت: ۱۱۶ نفر در آذرماه امسال در این استان براثر نشت مونوکسید کربن مسموم شدند و بی‌احتیاطی در نصب وسایل گازسوز میزان حوادث گازگرفتگی را در البرز افزایش داده است.

گاز گرفتگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهرداد بابایی اظهار کرد: از مجموع ۱۱۶ مسموم حوادث گازگرفتگی در البرز ۷۸ نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند و بقیه به‌صورت سرپایی مداوا شدند. در این مدت ۳ نفر براثر استنشاق مونوکسید کربن جان باختند.

وی ادامه داد: نصب نامناسب وسایل گازسوز علت اصلی این مسمومیت‌ها بوده که باید مردم نصب این وسایل را به افراد ماهر یا کارشناسان بسپارند.

رئیس مرکز مدیریت فوریت‌های پزشکی البرز در تشریح فعالیت‌های آذرماه ۹۸ این مرکز گفت: کارشناسان پرستاری اورژانس البرز در این ماه به بیش از ۴۱ هزار تماس اورژانسی پاسخ دادند.

طی پاسخگویی به این تعداد تماس و پس از تریاژ و اولویت‌بندی صورت گرفته، تعداد ۱۳ هزار و ۳۲۴ مأموریت نیز توسط تکنسین‌های پرتلاش اورژانس انجام شد.

در جریان انجام این تعداد مأموریت، یک هزار و ۴۱۰ مورد امدادرسانی به حوادث ترافیکی و ۱۱ هزار و ۹۲۳ مأموریت نیز به‌منظور درمان و انتقال بیماران و مصدومان حوادث غیر ترافیکی بود.

در ماه گذشته ۱۱ هزار و ۴۵۶ نفر از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی برخوردار شدند. تعداد بیماران اعزامی به مراکز درمانی توسط آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ البرز بالغ‌بر پنج هزار و ۳۷۶ نفر بوده و پنج هزار و ۸۳۷ نفر نیز از خدمات درمان سرپایی بهره‌مند شدند.

طبق بررسی‌های اورژانس البرز چند مورد از بی‌احتیاطی‌ها که خطر گازگرفتگی را در پی‌دارد، استفاده از لوله‌های بخاری آکاردئونی، استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در فضاهای بسته و نصب آبگرمکن در حمام بوده است.

همچنین استفاده از اجاق‌گاز یا گاز پیک‌نیکی برای گرمایش، استفاده از زغال برای گرمایش در فضاهای کوچک مثل چادرهای مسافرتی و بی‌توجهی به رنگ شعله بخاری در اثر سوخت ناقص یا سوخت در محیط کم اکسیژن از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ماه گذشته اورژانس هوایی البرز، ۱۰ مصدوم بدحال را با ارائه خدمات درمانی ویژه حفظ حیات به مراکز درمانی انتقال داده است.

کد خبر 473999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha