مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با وجود پتانسیل‌های زیادی که دارد، زیبنده نیست که یکی از فقیرترین استان‌های کشور باشد.

فقیرترین-استان‌ها

به گزارش همشهری آنلاین، "قباد مبشری" در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ۴۳ هزار و ۳۲۱ خانواده نیازمند حمایت در سطح استان شناسایی شده و تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

وی اظهار کرد: این تعداد خانوار جمعیتی بالغ بر ۱۰۶ هزار نفر هستند که یک هفتم جمعیت بیش از ۷۰۰ هزارنفری استان را شامل می شود.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: البته علاوه بر افراد تحت پوشش این نهاد، تعدادی از افراد در استان هستند که تحت پوشش سایر نهادها از جمله بهزیستی، بنیاد شهید و تامین اجتماعی هستند.

مبشری در خصوص شاخص‌های انتخاب خانواده‌های نیازمند حمایت برای خدمات رسانی تصریح کرد: فوت سرپرست، یکی از این شاخص‌هاست که هم ایتام و هم زنان بی سرپرستی که شوهرشان فوت شده را شامل می شود. خانم های مطلقه که توان کار، درآمدزایی و فعالیتی را نداشته باشند تحت پوشش این نهاد قرار می گیرند.

وی ادامه داد: همچنین دیگر شاخص‌های انتخاب خانواده های نیازمند حمایت را افراد از کار افتاده از جمله سرپرست خانوار و زنان حتی اگر جوان باشند با توجه به مشکلات جسمی و بیماری‌ها تحت پوشش قرار می دهیم. افراد بالای ۶۰ سال نیازمند و بیکار، موارد خاص از جمله زندانی‌ها، زندانیان جرائم غیرعمد و افراد فاقد تمکن مالی عنوان کرد.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از سال ۹۷ تحت عنوان تبصره ۱۴ کسانی که تمکن مالی ندارند تحت پوشش قرار دادیم که تاکنون ۱۳ هزار نفر در استان در این راستا تحت پوشش قرار داده ایم.

مبشری تاکید کرد: به خانواده ها و افراد تحت پوشش کمیته امداد بر اساس خانوار ماهانه مبلغی را به عنوان مستمری به آن ها پرداخت می کنیم علاوه بر این سایر حمایت ها از جمله در خصوص جهیزیه، تحصیل، درمان، مسکن، انشعابات و مشاوره های حقوقی انجام می شود.

وی با اشاره به ساخت بیش از ۹۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش این نهاد در سطح استان بیان کرد: کسانی که تعداد خانوار آن ها بیشتر باشد، ایتام، زنان سرپرست خانوار، روستاها و مناطق محروم در اولویت هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و تورم از سال ۹۷ تاکنون ۱۳۰۰ خانوار به افراد تحت پوشش این نهاد اضافه شده اند.

مبشری در خصوص علت فقیر بودن خانواده ها در استان بیان کرد: فقیر بودن خانواده ها به مسائل مختلفی از جمله فوت سرپرست خانواده، مشکلات اقتصادی شامل نرخ تورم بالا و افزایش نرخ بیکاری برمی گردد. نبود زیرساخت های لازم برای ایجاد اشتغال و ضعیف بودن فرهنگ کار نیز در این مساله موثر هستند چرا که در این استان بیشتر دنبال کار اداری هستند که به علت بیکاری نهایتا با مشکلات اقتصادی مواجه می شوند.

وی اظهارکرد: آموزش، ارائه خدمات شهریه به خانواده ها، توانمندسازی خانواده های تحت پوشش، آموزش فنی و حرفه ای بخصوص برای زنان سرپرست خانواده، ایجاد انگیزه و مشاوره برای اشتغال، پرداخت تسهیلات اشتغال زایی به مددجویان از مهمترین راهکارهای کاهش فقر در استان عنوان کرد.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۳۷۰۰ مورد تسهیلات اشتغال‌زایی به خانواده های تحت پوشش این نهاد پرداخت کرده ایم. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۰۰ فقره تسهیلات پرداخت شده است که قرار است این تعداد تا پایان امسال به ۵ هزار فقره برسد که این امر می تواند در افزایش درآمد خانواده‌های تحت حمایت این نهاد و رفع بخشی از مشکلات آن‌ها موثر واقع شود و امیدواریم بخش قابل توجهی از این افراد خودکفا شده و از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شوند.

مبشری افزود: به صورت کلی در سطح استان و کشور نهادهای مختلفی مسئول فقر زدایی هستند که در راس آن ها قوه مجریه قرار دارد. وزارتخانه‌های مختلفی از جمله جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، استانداری‌ها، بانک‌ها و سایر نهادها می توانند به فقر زدایی کمک کنند.

وی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد غنی و دارای پتانسیل‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، دامپروری، گردشگری، انرژی‌های خام همچون نفت و گاز است، بنابراین زیبنده نیست که این استان یکی از فقیرترین استان‌های کشور باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: می توان با برنامه ریزی، کمک و همیاری همه دستگاه ها و نهادها از فقری که در این استان وجود دارد بیرون بیایم و استان را تبدیل به یک استان غنی کنیم، مردم استان از این مشکلات و مسائل خارج شوند و دستگاه های فرهنگی می توانند در زمینه بحث فرهنگی این مساله کمک کار ما باشند اما شاید تاکنون نقش خود را به خوبی ایفا نکرده اند.

مبشری عنوان کرد: متاسفانه خیلی از مردم این استان دنبال کار اداری هستند، به تولید ملی و استانی توجه نمی شود، انگیزه خوبی نیست، توانمندسازی در همه سطوح جامعه به درستی تبیین نشده و هنوز نتوانسته ایم ظرفیت ها را بشناسیم.

وی تصریح کرد: البته باید سرمایه گذاران در این زمینه و برای اشتغال زایی کمک کنند چرا که این مساله تنها مربوط به یک نهاد و یک دستگاه خاص نیست بلکه وابسته به کل اجزای استان است تا بتوانیم ظرفیت ها و توانمندی ها را شناسایی کرده تا در جهت رفع مشکلات و بیکاری استان اقدام کنیم. امیدواریم با همکاری دستگاه های مختلف و نگاه فرابخشی بتوانیم اقدام موثری در جهت درآمدزایی و رفع فقر در استان انجام دهیم.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: وجود زیرساخت‌های مختلف از جمله راه، فرودگاه، راه آهن و زیرساخت های انرژی در استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند در این زمینه کمک کننده باشد و با داشتن این زیرساخت ها بتوانیم با دعوت از سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری و اقدام اقتصادی بزرگ دعوت کنیم.

مبشری تاکیدکرد: هیچ فردی در استان کهگیلویه و بویراحمد که شرایط تحت حمایت قرارگرفتن کمیته امداد را داشته اما پشت نوبت قرار گرفته باشد وجود ندارد. و همه افراد واجد شرایط تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند به طوری که حتی خانواده های فاقد شرایط لازم اما فقیر و دارای گرفتاری های خاص را تحت پوشش قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع فقر و زایش فقر به کمیته امداد برنمی گردد بلکه از طریق مختلف ایجاد می شود و کمیته امداد تنها می تواند به فقرا رسیدگی کند که ما نیز همه مدیریت، کار در بحث فقر را بر عهده نداریم و در این زمینه به همکاری استانداری، فرمانداری ها، بانک ها و سایر دستگاه ها نیاز جدی داریم.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: به خیلی از فقرا آن طور که باید و شاید نمی‌توانیم رسیدگی کنیم و میزان مبلغ معیشتی که به آن ها داده می شود بالا نیست بنابراین نیاز به کمک خیرین و توجه مردم داریم.

مبشری بیان کرد: بیش از ۱۰۰۰ یتیم در این استان وجود دارد که هیچ گونه حامی ندارند و نیازمند حامی هستند، بنابراین از خیرین و مردم انتظار کمک و یاری برای این تعداد داریم و در این راستا هر کارمند می تواند ماهانه ۲۰ هزار تومان در این زمینه کمک کنند که در صورت محقق شدن کمک ۵۰ درصد کارمندان استان می توانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.

کد خبر 473993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha