کلی فریزر که بیش از هر چیز برای بازخوانی یکی از ترانه‌های ریحانا به زبان بومیان کانادا و تلاش برای زنده نگه داشتن فرهنگ اینوئیت‌ها شهرت داشت، در ۲۶ سالگی از دنیا رفت.

كلي فريزر خواننده كانادايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ کانادا با خواندن ترانه «الماس‌ها»ی ریحانا به شهرت رسید و پس از آن عمده تلاش خود را برای گسترش دادن زبان و فرهنگ اینوئیت‌های سرزمین مادری‌اش به کار بست. تور سیمونسن، دوست و تهیه‌کننده آثار فریزر روز گذشته اعلام کرد خبر مرگ این خواننده جوان را یک روز پس از کریسمس از خانواده او شنیده و البته هنوز زمان دقیق و علت مرگ آشکار نشده است.

فریزر در منطقه سانیکیلواک در نوناووت کانادا بزرگ شد و تا پیش از مرگ در وینی‌پگ، مانیتوبا زندگی می‌کرد. او نخستین آلبوم خود «ایسوما» را در ۲۰۱۴ به بازار فرستاد و دومین آلبومش «سدنا» در ۲۰۱۷ منتشر و نامزد دریافت جایزه بهترین آلبوم بومی سال در مراسم اهدای جوایز جونو به بهترین‌های موسیقی کانادا شد.

کلی فریزر ترانه‌های خود را به زبان اینوکتیتوت می‌نوشت و می‌خواند که از زبان‌های رایج میان اسکیموهای کاناداست. هدف او این بود که علاوه بر تلاش برای زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ مادری، موسیقی را بیش از پیش به متن جامعه و مردم برساند و به همین دلیل آواهای سنتی اینوئیت را با موسیقی پاپ معاصر ترکیب می‌کرد.

این خواننده فقید دو سال پیش همزمان با انتشار آلبوم «سدنا» بیانیه‌ای علیه استعمار منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «به شدت مشتاقم برای بهبود شرایط زندگی مردم اینوئیت بکوشم، به جوان‌ترها کمک کنم تاریخ خود را بشناسند و تلاش کنم حال آنها که از زخم‌های استعمار در رنج هستند بهتر شود.»

فریزر سرگرم کار روی سومین آلبوم خود با نام «استعمارزدایی» بود که با مرگ ناگهانی و مرموز او، سرنوشت این آلبوم هم نامشخص است. ویدئویی که او از بازخوانی ترانه «الماس‌ها» خوانده و منتشر کرده بود، بسیار دیده شد.

کد خبر 473958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    9 0
    مرگ زود هنگام متاسفانه