سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: کشتی ایران در اولین روزهای سال جدید یک عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی قاره‌ای را به دست آورد.

تیم کشتی فرنگی کشورمان  در رقابت‌های  قهرمانی آسیا در شهر جی‌جوی کره‌جنوبی بابه دست آوردن 3 مدال طلا، یک نقره و یک برنز بالاتر از تمامی تیم‌های آسیایی صاحب عنوان قهرمانی شد و تیم کشتی  آزاد نیز در یک رتبه پایین‌تر به عنوان نایب‌قهرمانی رسید.

تیم کشتی آزاد ایران در این مسابقات تنها در سنگین‌وزن توسط فردین معصومی به مدال طلا دست یافت و دیگر کشتی‌گیران کشورمان مقابل حریفان آسیایی خود شکست خوردند.

پیش از آغاز این پیکارها هم پیش‌بینی‌های کارشناسان نشان می‌داد که با توجه به وضعیت موجود کشتی فرنگی، ورزشکاران ایران در این رشته از شرایط مناسب‌تری برخوردار باشند  و این نکته عملاً در کره‌جنوبی به اثبات رسید.

از آنجا که مسابقات کشتی آزاد و فرنگی آسیا در سال 2007 یکی از رقابت‌های گزینشی المپیک نیز بود، کشتی‌گیرانی که براساس قوانین فیلا به مقام قهرمانی در این دوره رسیدند مستقیماً جواز حضور در المپیک پکن را هم به دست آوردند.

در این میان شانس کشتی‌گیران ایرانی تنها دو سهمیه آن  هم در سنگین‌وزن بود. مسعود هاشم‌زاده با تصاحب مدال طلای وزن 120 کیلوگرم و فردین معصومی با قرار گرفتن روی سکوی قهرمانی همین وزن در دو رشته فرنگی، آزاد کشتی ایران را المپیکی کردند.

با توجه به سهمیه‌های جدید، در حال حاضر کشتی ما برای حضور در المپیک پکن 3 سهمیه در کشتی آزاد و 4 سهمیه در کشتی فرنگی دارد و به همین  دلیل مدال‌های طلای حمید سوریان در وزن 55 کیلوگرم و قاسم  رضایی در وزن 96 کیلوگرم کشتی‌فرنگی در کره‌جنوبی هیچ کمکی به افزایش سهمیه ایران در المپیک نکرده است، چراکه پیش از این دو  کشتی‌گیر یاد شده در مسابقات جهانی باکو سهمیه حضور در المپیک را به دست آورده بودند.

در پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی آسیا بعد از تیم ایران که با کسب 55 امتیاز به مقام قهرمانی هجدهمین دوره این مسابقات رسید، کشتی‌گیران قزاقستان با 50 امتیاز و ژاپن با 49 امتیاز در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفتند. جالب اینجاست که ژاپنی‌ها در کشتی آزاد هم با همان 49 امتیازی که در کشتی فرنگی به دست آوردند، مقام قهرمانی را از آن خود کردند.

تیم ما با تک مدال طلای فردین معصومی در سنگین‌وزن، مدال‌های نقره میثم  مصطفی جوکار در وزن74 کیلوگرم  و امیرعباس مرادی گنجی در وزن96 کیلوگرم  و برنز مراد محمدی در وزن60 کیلوگرم  با 48 امتیاز به مقام نایب‌قهرمانی رسید و تیم مغولستان هم با 47 امتیاز صاحب مکان سوم شد.

کارنامه قبولی هاشم‌زاده در سنگین‌وزن حمید سوریان و قاسم رضایی دیگر چهره‌های طلایی کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های آسیایی کره‌جنوبی بودند. این دو کشتی‌گیر در این میدان همچون مسابقات جهانی باکو با صلابت و قدرت کامل در میدان حاضر شدند و به هیچکدام از حریفان آسیایی خود باج ندادند.

پیروزی سوریان بر حریفان کره‌ای و ژاپنی نشان داد که این کشتی‌گیر رفته‌رفته به شرایط آرمانی نزدیک شده و با حفظ موقعیت فعلی خود و حتی افزایش آن، همچنان می‌تواند پرامیدترین کشتی‌گیر ایران برای کسب مدال طلای المپیک باشد.

به جز سوریان و رضایی، مسعود هاشم‌زاده نیز در سنگین‌وزن کارنامه قبولی گرفت. پیروزی هاشم‌زاده بر نایب‌قهرمان المپیک یعنی اینکه او با کمی تلاش بیشتر می‌تواند یکی از بهترین‌های کشتی دنیا در 120 کیلوگرم  باشد.

تیم کشتی فرنگی حتی می‌توانست صاحب مدال طلای چهارمی هم در مسابقات کره باشد، اما طالب نعمت‌پور در کشتی فینال وزن84 کیلوگرم نتوانست مقابل شینگوی ژاپنی کشتی خوبی بگیرد و به  همین  دلیل در عین  شایستگی از کسب مدال طلای این وزن  محروم شد. تک مدال برنز ایران هم به وسیله مهدی محمدی در 74 کیلوگرم  به دست آ‌مد.

حضور در 4 مسابقه

با توجه به زمان باقی‌مانده تا شروع بازی‌های المپیک 2008 پکن، کشتی ایران  برای افزایش سهمیه خود حضور در 4 تورنمنت بین‌المللی را پیش‌رو دارد.

در کشتی‌آزاد شرکت در مسابقات بین‌المللی مارتینی سوئیس و حضور در رقابت‌های بین‌المللی ورشوی لهستان.

طبق اعلام فیلا 4 نفر اول مسابقات سوئیس و 3 نفر رده‌بندی مسابقات لهستان جواز حضور در المپیک را به دست می‌آورند.

در کشتی فرنگی نیز دو تورنمنت پیش‌رو است؛ پیکارهای بین‌المللی رم در ایتالیا و مسابقات گزینشی صربستان در مونته‌نگرو. در کشتی فرنگی نیز 4 نفر از رقابت‌های بین‌المللی ایتالیا و 3 نفر از مسابقات صربستان برای المپیک انتخاب می‌شوند.

البته نباید فراموش کرد  که فدراسیون جهانی کشتی طوری برنامه‌ریزی کرده است که در تورنمنت‌های یادشده کشتی‌گیران  شرکت‌کننده تنها در اوزانی حق شرکت در مسابقات را داشته باشند که تاکنون سهمیه المپیک کسب نکرده‌اند.

از جمع 4 تورنمنتی که به آنها اشاره شد اولین  آن مسابقات گزینشی سوئیس است که قرار است اواخر ماه جاری در این  کشور برگزار شود.

به همین دلیل کشتی‌گیران آزادکار ما در این میدان در 4 وزن 55، 60، 66 و 74 کیلوگرم که تاکنون  توفیقی برای کسب سهمیه المپیک نداشته‌اند، حاضر خواهند شد.

با توجه به وضعیت اردونشینان حاضر به نظر می‌رسد ترکیب تیم 4 نفره کشتی آزاد ایران در سوئیس این نفرات باشند: 55 کیلوگرم عباس دباغی، 60 کیلوگرم  مراد محمدی، 66 کیلوگرم مهدی تقوی و 74 کیلوگرم علی‌اصغر بذری.

کد خبر 47395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز