بزرگترین موشک چین، لانگ مارچ ۵ برای نخستین بار پس از شکست در پرتاب در سال ۲۰۱۷ جمعه شب ۶ دی دوباره به فضا پرتاب شد.

Long March 5 rocket

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت space.com موشک لانگ مارچ ۵ که حامل ماهواره تجربی مخابراتی شیجان ۲۰ بود،  در ساعت ۸:۴۵ بعدازظهر به وقت پکن به فضا پرتاب شد.

این ماهواره که ۸ تن وزن دارد، بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی چین سنگین‌ترین و پیشرفته‌ترین ماهواره این کشور تا به حال است.

پرتاب موشک لانگ مارچ ۵ حامل ماهواره شیجان ۱۸ در سال ۲۰۱۷ به علت اختلالی در بوستر مرحله اول موشک به شکست انجامید. این شکست باعث شد که مهندسان مرحله اول موشک را دوباره طراحی کنند و به همین علت ۲ سال طول کشید تا این نوع موشک چینی دوباره به فضا پرتاب شود.

نخستین پرتاب لانگ مارچ ۵ در سال ۲۰۱۶ انجام شده بود.

موشک لانگ‌ مارچ ۵ جزئی ضروری در برنامه فضایی چین است. این موشک دارای توانایی حمل بارهای سنگین در نهایت بخش‌های ایستگاه فضایی آینده چین در مدار زمین و نیز سفینه مریخ‌نشین چین در سال ۲۰۱۰ و ماموریت رفت‌وبرگشت سفینه ماه‌نشین چانگ ۵ را به فضا پرتاب خواهد کرد.

همچنین انتظار می‌رود چین از از یک گونه از موشک مارچ ۵ بنه نام لانگ مارچ ۵‌بی برای فرستادن یک سفینه سرنشین‌دار جدید- جانشین سفینه سرنشین‌دار فعلی شنژو- به فضا استفاده کند.

این موشک در هنگام پرتاب ارتفاعی ۵۶ متری  و وزنی ۸۶۷ هزار کیلوگرمی دارد و می‌تواند بارهایی با وزن حداکثر ۲۵ هزار کیلوگرم را به مدار پایینی کره زمین بفرستد. همچنین این موشک می‌تواند محموله‌هایی تا ۱۴۰۰۰ کیلوگرم را به مدار بالاتر انتقالی زمین‌ثابت بفرستد.

کد خبر 473915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha