بیماری‌های قلبی و عروقی از کل مرگ‌های ثبت‌شده در سال ۱۳۹۷ با ۳۹ درصد، بالاترین آمار مرگ در میان ایرانیان را رقم زده است.

مرگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بر پایه مرگ و میرهای ثبت‌شده در سال ۱۳۹۷ میانگین سن فوت‌شدگان برابر ۶۶.۰۹ سال است که از این میان مردان سهم ۶۴.۰۱ سال و زنان سهم ۶۸.۸۴ سال را به خود اختصاص داده اند.

در کشور کمینه میانگین سنی مربوط به استان سیستان و بلوچستان و بیشینه آن مربوط به استان گیلان است. به این ترتیب میانگین سنی شهروندان استان گیلان با ۷۰.۶۰ سال از سایر استان‌های کشور در سال گذشته بیشتر بوده است.

۵ دلیل عمده مرگ ایرانیان علت ۷۱.۵ درصدی مرگ شهروندان ایرانی را تشکیل می دهد و شامل بیماری های قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان ها و تومورها با ۱۱.۳ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، حوادث غیرعمدی با ۷.۱ درصد و بیماری‌های عفونی و انگلی با ۴.۷ درصد است.

در میان آمار فوتی‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی ۱۶.۵ درصد مربوط به گروه سنی ۸۰ تا ۸۴ سال بوده و به طور کلی ۶۳.۳ درصد مرگ و میرهای این دسته مربوط به افراد بالای ۷۰ سال بوده است. استان خوزستان با ۴۷.۱ درصد بیشینه سهم مرگ و میر این دسته در میان استان‌ها را به خود اختصاص داده و سیستان و بلوچستان نیز با ۲۹.۶ درصد کمینه این سهم را دارد.

همچنین ۶۷ درصد مرگ و میرهای ثبت‌شده به علت سرطان و تومورها در گروه سنی ۵۵-۵۹ و ۸۰-۸۴ سال قرار داشته اند که استان مازندران با ۱۵.۳ درصد و استان سیستان و بلوچستان با ۴.۵ درصد به ترتیب بیشینه و کمینه سهم این دسته را در بین استان‌ها دارند.

بالاترین درصد ثبت مرگ و میر به دلیل بیماری‌های دستگاه تنفسی مربوط به گروه سنی ۸۰ تا ۸۴ سال است و ۷۹.۶ درصد مرگ و میرهای ثبت‌شده به دلیل بیماری دستگاه تنفسی را افراد بالای ۵۵ سال به خود اختصاص داده‌اند که استان کرمان با ۱۵.۵ درصد و استان ایلام با ۴.۴ درصد به ترتیب بیشینه و کمینه سهم را در بین سایر استان ها دارند.

بر اساس گزارش سالنامه آمارهای جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، نکته قابل توجه در آمار مرگ و میر سال گذشته در این ۵ گروه به عنوان بیشترین علت مرگ ایرانیان این است که در مرگ و میرهای ثبت‌شده به دلیل حوادث غیرعمدی سهم بالایی را مرگ‌های گروه‌های سنی ۲۰ تا ۳۹ سال با ۳۹.۴ درصد به خود اختصاص داده که استان سیستان و بلوچستان با ۱۴ درصد و استان تهران با ۴.۲ درصد به ترتیب بیشینه و کمینه سهم را در بین استان‌ها دارند.

کد خبر 473824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha