سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری بروندی کشوری کوچک در درون آفریقا است که یکی از فقیرترین کشورهای جهان به حساب می‌آید.

بروندی

این کشور با کشورهای رواندا از شمال، تانزانیا از جنوب و شرق و با جمهوری دموکراتیک کنگو از غرب همسایه است.

این کشور در سال ۱۹۶۱ استقلال یافت. از آن زمان تاکنون هنوز هم اختلاف بین توتسی‌ها و هوتوها در این کشور ادامه دارد. در حال حاضر دو گروه توتسی و هوتو در این کشور در حال آتش‌بس به سر می‌برند.

تولید ناخالص ملی به ازای هر نفر در بروندی کمترین میزان در جهان است. نتیجه یک تحقیق در بین ۱۷۸ کشور جهان نشان می‌دهد مردم این کشور کمترین میزان رضایت از زندگی را دارند.

این کشور از قرن شانزدهم به عنوان یک پادشاهی مستقل در قاره آفریقا مطرح بود اما در سال ۱۹۰۳ مستعمره آلمان شد و در جنگ جهانی اول تحت سلطه بلژیک درآمد.

سیاست در بروندی

در بروندی رئیس جمهور قدرت را در دست دارد و هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت.

بروندی دو مجلس دارد: سنا و ملی. قدرت اجرایی در دست دولت است و قانون‌گذاری بین دو مجلس این کشور و دولت تقسیم می‌شود.

اقتصاد در بروندی

تولید ناخالص داخلی این کشور 389/6میلیارد دلار است که ۴۴ درصد آن در بخش کشاورزی، 9/20درصد در بخش صنعت و 1/34درصد در بخش خدمات تولید می‌شود.

نیروی کار این کشور را دو میلیون و ۹۹۰ هزار نفر تشکیل می‌دهد که بیش از ۹۳ درصد آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. ۶۸ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

محصولات صادراتی این کشور شامل قهوه، چای، شکر و پنبه است که به کشورهای سوئیس (7/33 درصد)، انگلیس (2/12 درصد)، پاکستان (5/8درصد)، رواندا (3/5درصد) و مصر (2/4 درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل کالاهای اساسی، نفت و محصولات پتروشیمی و مواد غذایی است که از کشورهای عربستان سعودی (6/12 درصد)، کنیا (2/8 درصد)، ژاپن(8/7درصد)، روسیه (7/4درصد)، انگلیس (6/4درصد)، فرانسه (4/4 درصد) و چین (4/4درصد) وارد می‌شود.

مردم بروندی

جمعیت این کشور ۸ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۵۰۵ نفر است که میانگین سنی 7/16 سال دارند. امید به زندگی برای زنان 12/52سال و برای مردان 48/50سال است.

۸۵ درصد از مردم آن هوتو و ۱۴ درصد توتسی هستند. زبان‌های رسمی این کشور کیروندی و فرانسوی است.

بروندی در یک نگاه

مساحت ۲۷،۸۳۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۸،۳۹۰،۵۰۵ نفر
پایتخت بوجومبورا
واحد پول فرانک بروندی
دامنه اینترنتی bi.
پیش‌شماره ۲۵۷+
کد خبر 47382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز