شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

معاون بهبود سازمان جهادکشاورزی گلستان به کشاورزان این استان توصیه کرد به دلیل بارش اندک باران سال زراعی جاری و برای از بین نرفتن محصولات، زمین‌های زراعی خود را به صورت دستی و مصنوعی آبیاری کرده و چشم‌انتظار باران نباشند.

کشاورزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا عباسی شنبه هفتم دی اظهار کرد: زمین‌های زیر کشت پاییزه از جمله گندم، جو و کلزای گلستان به دلیل کاهش محسوس رطوبت از رشد مناسب برخوردار نیست.

به گفته وی زمین‌های زیر کشت جنوب استان سبز شده اما اراضی شمال استان با مشکل کم‌آبی مواجه است که در نتیجه آن، رشد بذرها کمتر از حد استاندارد بوده و به آبیاری احتیاج دارد که در این شرایط کشاورزان می‌توانند از طریق آب چاه و یا رودخانه‌ها، نیاز آبی مزارع خود را تامین کنند.

وی به وضعیت سطح سبز مزارع زیر کشت پاییزه گلستان اشاره کرد و افزود: تاکنون از ۳۳۹ هزار هکتار زیر کشت گندم، ۱۷۰ هزار هکتار، از ۵۰ هزار هکتار مزراع کلزا، ۴۰ هزار هکتار و از ۶۶ هزار و ۶۵۱ هکتار مزارع جو، ۵۷ هزار هکتار آن سبز شده است.

معاون بهبود سازمان جهادکشاورزی گلستان اضافه کرد: یکی از دلایل کم بودن سطح سبز مزارع استان، خشکسالی و کم آبی برای رشد مورد نیاز بذرهاست.

شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز اواسط هفته گذشته بخشی از آب سد گلستان را با هدف تامین آب زراعی بهره‌برداران کشاورزی پایین دست سد و محدوده شبکه وشمگیر با دبی چهار متر مکعب بر ثانیه تخلیه کرد.

به گفته شعبان رسولی، مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، پیش‌بینی می‌شود در این طرح چهار میلیون متر مکعب آب ذخیره شده پشت این سد تخلیه شود.

حجم آب مخزن سد گلستان ۱۸ میلیون متر مکعب معادل ۳۸ درصد حجم کل این سد است.

رییس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی گلستان شنبه هفتم دی با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان، گفت: مناطق کوهستانی و مرتفع گلستان از ظهر شنبه هفتم دی شاهد بارش نخستین برف زمستانی است.

محمود محمدقلی‌پور اظهار کرد: همچنین بخشی از مناطق دشت و کوهپایه‌ای استان از امروز شاهد بارش باران ملایم و پراکنده خواهند بود.

عملیات کشت پاییزه گندم و جو در کشتزارهای گلستان از آغاز سال زراعی (مهر ماه) تا نیمه دی ماه ادامه دارد.

گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع، یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۸۱۹ نفر جمعیت دارد که اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی و دامپروری است.

کد خبر 473809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha