معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از صدور مجوز گمانه‌زنی به‌منظور خواناسازی کشتی تاریخی قروق تالش برای دستیابی به ثبت ملی و انتقال خبر داد.

ولی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ولی جهانی شنبه هفتم دی افزود: اقدام یادشده با همکاری این اداره کل، پژوهشگاه وزارت‌خانه میراث فرهنگی، سازمان بنادر و کشتیرانی و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برای تخمین میزان تخریب، بررسی وضعیت انتقال به جایی امن و در نهایت ثبت ملی برای حفاظت آغاز شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۱ قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند ۳ ماده ۳ قانون اساسنامه میراث فرهنگی، با انجام برنامه گمانه‌زنی به منظور خواناسازی کشتی تاریخی قروق در شهرستان تالش به سرپرستی حسین توفیقیان از اول دی ماه تا اول بهمن ماه سال جاری موافقت شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد: طبق قاعده شش کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب (دریایی) فعالیت‌های معطوف به میراث‌ فرهنگی ‌زیرآب باید به طور دقیق تنظیم شود تا از ثبت اطلاعات صحیح اطلاعات فرهنگی، تاریخی و باستان‌شناختی اطمینان حاصل شود؛ افزون بر آن، طبق قاعده ۲۷ این کنوانسیون برنامه مستندسازی حداقل باید دربرگیرنده سابقه جامع از محل، از جمله منشا میراث فرهنگی ‌دریایی جابه‌جا شده یا برداشته شده در جریان فعالیت معطوف به میراث فرهنگی دریایی، یادداشت‌های میدانی اکتشاف، برنامه‌ها، نقشه‌ها، بخش‌ها یا تصاویر در ابزار دیگر باشد.

جهانی اظهار کرد: در پرونده یادشده به پیشینه مطالعات باستان‌شناختی ‌دریایی در کرانه‌های جنوبی دریای‌ کاسپی، مواد و قواعد کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی دریایی [زیرآب] یونسکو، موقعیت جغرافیایی شناور، مشخصات محوطه مانند: پوشش‌گیاهی، نوع کف محوطه، محیط اطراف و عوامل اختلال، شرح و مشخصات بدنه‌ شناور، الوارها و تیرهای چوبی/چفت و بست‌ها، مصنوعات، اطلاعات ثبت و ضبط و وضعیت حفاظت اشاره شده است.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد پس از پایان فرآیند رسمی ثبت بقایای چوبی شناور قروق در دبیرخانه شورای ثبت ملی وارد فاز جدید «مرمت و بازسازی کشتی تاریخی قروق» خواهیم شد که در فاز مذکور تلاش می‌شود از به روزترین روش‌های مرمت، حفاظت و پایش برای کشتی‌های تاریخی که در سطح جهان رایج است، استفاده شود.

جهانی ادامه داد: همچنین تلاش شده تا کلیه عناصر شناور تاریخی مذکور در یک محیط دیجیتال توسط متخصصان مجرب برای نمایش در مکان‌های عمومی بویژه موزه‌های دریایی بازسازی شود؛ امیدواریم فرآیند مذکور نیز بر روی شناورچوبی الله‌رود رودسر اجرا شود.

وی بیان کرد: بر پایه کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب (دریایی) «شناورها [در ابعاد مختلف از قایق تا کشتی]، هواپیماها، دیگر وسایل نقلیه یا بخشی از آن‌ها، محموله یا محتوای آن‌ها که برای ‌دوره‌ای‌خاص یا همیشه، حداقل صدسال از قدمت آن‌ها گذشته باشد؛ بخشی از میراث‌فرهنگی‌دریایی و بشری محسوب می‌شوند» همچنین طبق برآورد یونسکو «احتمالاً بیش از سه میلیون شناور غرق شده در سراسر اقیانوس‌ها در جهان پراکنده است که تا امروز درصد کمی از آن‌ها مورد پژوهش‌های باستان‌شناختی قرار گرفته است.

شناور تاریخی قروق سال ۹۲ در بررسی‌های باستان‌شناختی در روستای قروق در حدود پنج کیلومتری شرق شهر تالش واقع در غرب گیلان و در کنار دلتای شمالی رودخانه‌ کرگان‌رود شناسایی شد.

تا کنون بیش از سه شناور تاریخی در منظر دریایی استان گیلان کشف شده که برای نخستین بار در سطح کشور پرونده ثبت جزئیات شناور چوبی قروق در شهرستان تالش با فرمتی ویژه به دبیرخانه شورای ثبت ملی کشور ارائه شده است.

بر اساس تارنمای مرکز اقیانوس‌شناسی دریای خزر؛ دریای‌ کاسپی به عنوان بزرگ‌ترین توده آبی بسته دنیا دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در منطقه اوراسیا و جهان است که سبب توجه گسترده کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای به آن شده است. این دریا و سواحل پیرامون آن دارای اهمیت بسیار زیادی از جنبه‌های راهبردی، زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی (شیلات، گردشگری و حمل و نقل) است که امروزه بایستی جنبه باستان‌شناسی ‌دریایی را نیز بدان افزود.

شهرستان تاریخی و گردشگرپذیر تالش در۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و از ۹۳ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر برخوردار است.

کد خبر 473751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha