قصه پردرد و تکراری حمل‌ونقل عمومی همچنان ادامه دارد.  

اتوبوس شرکت واحد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  یکی از شاخصه‌های سنجش پیشرفت کشورها، میزان رفاه مردم و بهره مندی آنان از امکانات کافی است که در این بین توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز یکی از این مولفه‌هاست.  

باتوجه به وضعیت اقتصادی موجود اکثر مردم که از سطح معیشیتی خوبی برخوردار نیستند و لاجرم استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و اتوبوس را برای جابجایی شهری انتخاب می‌کنند نبود امکانات لازم در این سیستم مشکلات فراوانی را بدنبال داشته است که نارضایتی از استفاده از این ناوگان را افزایش داده است.  

تامین امکانات اولیه و سیستم گرمایشی در استان‌های سردسیر با توجه به آغاز فصل بارش‌ها و سرما از ابتدایی ترین مواردی که که در ناوگان حمل ونقل عمومی باید رعایت شود.  

زهرا مددی شهروند ارومیه‌ای که در یک شرکت مشغول به کار است گفت: به خاطر شاغل بودنم هرروز صبح اول وقت برای حضور در محل کارم باید سوار اتوبوس شوم و تقریبا هرروز با مشکل سردی اتوبوس و صندلی‌هایی که عمدتا از جنس پلاستیک هستند و نشستن را برای مسافر به واسطه روشن نکردن سیستم گرمایشی سخت می‌کند مواجم.  

وی ادامه داد: وقتی اعتراضی هم به راننده می‌کنم می‌گوید هنوز که برف نباریده! خانم لباس گرم بپوش سوخت گران است اگر بخاری قبل از بارش برف روشن کنم مصرف سوختم زیاد می‌شود.  

احمد رضایی، دانش آموز دبیرستانی نیز گفت: صبح‌ها که هوا سردتر از بقیه ساعات است جداَ از سرمای اتوبوس و صندلی‌هایی که پلاستیکی است اذیت می‌شوم ترجیح می‌دهم سرپا بیاستم. اتوبوس‌های کمی دیدم که بخاری شان اول صبح روشن باشد.  

محمدی، شهروند دیگر ارومیه نیز از وضعیت اتوبوس‌های BRT شهر گلایه کرد و افزود: مسیر رفت و آمدم طولانی است و هزینه رفت و آمد زیاد می‌شود وگرنه با این وضعیت فرسودگی اتوبوس‌ها هرگز سوار اتوبوس نمی‌شدم.  

وی ادامه داد: اتوبوس‌های BRT که پنجره ندارند در تابستان هم کولرشان خراب است و تهویه مناسبی ندارد در زمستان هم خیلی کم دیدم که راننده سیستم گرمایشی اتوبوس را روشن کند.  

این شهروند با بیان اینکه اتوبوس‌های شهری بدون امکانات‌ هستند و به‌واسطه فرسودگی دودزا و آلوده کننده هوا هستند، اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد تردد خودرو در شهر ارومیه دائما دم از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی میزنند اما مسئولان به وضعیت اتوبوس‌های شهر رسیدگی نمی‌کنند.  

مهدی مژدهی فررئیس سازمان حمل ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه در استان آذربایجان‌غربی در خصوص وضعیت اتوبوس‌های شهری ارومیه با اشاره به وضعیت سیستم گرمایشی اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی افزود: طبق بازرسی‌های انجام شده از اواسط پاییز سال جاری توسط بازرسان سازمان همه اتوبوس‌های درون شهری ارومیه به سیستم گرمایشی مجهز بوده و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.  

وی با اشاره به اینکه ماهیت و ذات خودروهای دیزلی با توجه به مصرف گازوئیل ایجاد دود سیاه است، اظهار کرد: یکی از راه‌های کاهش این مشکل استفاده از فیلتر تصفیه هوا که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها فیلتر تصفیه هوا در کشور توزیع نمی‌شود و تنها ۵۰ دستگاه در تهران به این فیلترها مجهز هستند.  

رئیس سازمان حمل ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه با توجه به آلودگی هوا در روزهای اخیر خاطر نشان کرد: بازرسان محیط زیست استان هر ۳ماه یک بار اتوبوس‌های درون شهری را از لحاظ آلایندگی جوی تست می‌کنند.  

مژده‌هی‌فر با اشاره به این‌که در حال حاضر ۲۹۳ اتوبوس شرکت واحد توسط بخش خصوصی و ۴۹ اتوبوس ملکی در ارومیه به ارائه خدمات مشغول هستند، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۴ دستگاه اتوبوس نوسازی و وارد ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه شده و امسال نیز از آغاز سال جاری تاکنون ۸۰دستگاه در بخش خصوصی و ۱۰دستگاه ملکی نوسازی و بهسازی شده اند.  

یکی از عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی است وطی ۱۰ روز گذشته به دلیل افزایش غلظنت آلاینده‌های هوای ارومیه، مدارس و دانشگاه‌های شهر تعطیل و یا با تاخیر آغاز بکار کردند. در این راستا نیزمدت‌هاست که سازمان اتوبوسرانی ارومیه از نوسازی ناوگان و خرید اتوبوس‌های جدید خبر می‌دهد اما همچنان وضعیت ناوگان حمل و نقل درون شهری ارومیه تعریف چندانی ندارد چرا که تعداد زیادی از اتوبوس‌های شهری ارومیه به قدری فرسوده‌اند که حتی تعمیرات نیز پاسخگو نیست و باید فکری اساسی به حال این ناوگان و جایگزینی آن با خودروهای تازه نفس کرد.  

کد خبر 473727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha