رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: امسال چهار هزار و ۴۰۰ متر مربع فرش دستبافت در این شهرستان تولید شده‌است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.  

قالیباف

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، چیا قربانی‌اقدم جمعه ۶ دی افزود: افزایش دستمزد قالیبافان که طی چند سال گذشته ثابت مانده‌بود از یک سو و افزایش قیمت مواد اولیه فرش از سوی دیگر موجب شده تا تولید این محصول ملی در سال جاری دچار رکود شود.  

وی ادامه داد: مهم‌ترین تولیدات فرش مهاباد از نوع تابلو فرش، فرش «افشار» و «درشت‌بافت افشان» است که به ترتیب ۴۰، ۲۵ و ۳۵ درصد تولیدات را شامل می‌شود.  

وی با بیان این‌که افزایش نرخ ارز موجب سودآوری صادرات فرش دستبافت در سطح کشور شده است، بیان کرد: فرش «درشت‌بافت افشان» این شهرستان بر اساس سفارش‌های خارجی توسط بافندگان مهابادی تولید و صادر می‌شود و مابقی تولیدات این حوزه نیز در بازارهای داخلی از جمله شهرستان‌های تبریز، همدان و اصفهان به فروش می‌رود.  

وی اظهار کرد: فرش دستبافت این منطقه به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته‌است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.  

«قربانی‌اقدم» تاکید کرد: شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان کم‌نظیر است و انواع فرش‌های دستبافت در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در سطح استان تولید و روانه بازار می‌شود.  

رئیس اتحادیه بافندگی فرش دستبافت مهاباد گفت: هم‌اکنون براساس اقتضای فصلی بیش از ۲ هزار نفر در حوزه فرش مهاباد فعالیت می‌کنند و یک‌هزار و ۹۰۰ نفر در این شهرستان زیرپوشش بیمه قالیبافی هستند.  

وی با اشاره به این‌که قالیبافان این استان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، گفت: با توجه به محدودیت‌های بیمه قالیبافی و پذیرش نکردن متقاضیان جدید از سوی سازمان تامین اجتماعی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به عنوان جایگزین تامین اجتماعی معرفی شده‌است.  

آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید فرش دستبافت در کشور است و سالانه حدود ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش در رج‌های مختلف تولید می‌شود؛ شهرستان‌های ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین بافنده فرش در استان است.  

کد خبر 473594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha